MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Életképek – Baranyi László

Folytatjuk életképek címmel indított önálló sorozatunkat, melyben ugyanazon kérdéseket tesszük fel számos hazai művésznek azt remélve, hogy a válaszaikból (önállóan és összességükben is) egyedülálló kép rajzolódik majd a hazai zenei életről és a zenész hivatásról.

Mivel foglalkozol éppen? Épp válaszolok a kérdéseidre. :-)

Mik a szakmai terveid a közeljövőre? A P. Mobil énekeseként teszem a dolgomat, készülünk a zenekar további kiadványaival, ahol, mint hangmérnök is közreműködök.

Ezen kívül, nem olyan régen elkezdtem a capella feldolgozásokat készíteni a kedvenc dalaimról, amiket a YouTube csatornámon lehet meghallgatni. Eddig 2 dal feldolgozása hallható, a Police zenekar Roxanne című száma, és Paul McCartney-tól a Live and let die. További dalok feldolgozását tervezem.

Új anyag? Koncertek? Szólótervek? Zenekari tervek?

A P. Mobil-lal már dolgozunk az új dalokon, de hogy mikor lesz kész egy komplett lemez, azt egyelőre nem tudom megmondani. Terveink szerint hamarosan meg fog jelenni az „Élve, vagy halva” című koncert DVD, amin a zenekar idén 47 éves történetét átfogó koncertfelvételek lesznek láthatók a kezdetektől napjainkig.
Folyamatosan koncertezünk, a 2015-ös év egészen jó volt ilyen szempontból.
Szólóterveimet tekintve, a fentebb említett Youtube csatornámon hallható a capella feldolgozásokból szeretnék egy teljes nagylemeznyi anyagot rögzíteni (ezeket egyelőre képanyag nélkül).

Milyen pozitív/negatív trendeket tapasztalsz?

Pozitív trendként talán az tűnik fel, hogy kevesebb playback produkciót látok, mint pár évvel ezelőtt. Egyre elterjedtebb az élőzene.

Szerinted meg lehet élni ma a zenélésből - te ebből élsz?

Igen, én zenélésből élek, úgyhogy kijelenthetem, hogy meg lehet élni belőle. Persze, nyilván van benne rizikó…de hát miben nincs?


Milyen területről származik több bevétele ma egy hazai zenésznek: koncertből, vagy lemezeladásból, esetleg jogdíjakból?

Egyértelműen koncertezésből. Illetve, ha valaki termékeny szerző, és befutnak a dalai, akkor jogdíjakból is. A lemezeladás az internet elterjedése miatt ma már nem igazán működik.

Mit gondolsz a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerinted miért?

Az a helyzet, hogy körülbelül csak 10 éve vagyok benne aktívan ebben a világban. Ezalatt az idő alatt nem nagyon éreztem látványos változást.

Van-e jelölted, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?

Nincs konkrét jelöltem. Erre nincsen recept. Egyszerűen vagy megtörténik, vagy nem.
De úgy gondolom, hogy tudatosan törekedni arra, hogy világsztár legyél az tévút… nem jó, ha ez a motiváció.
Egyébként szerintem lehet egy magyar zenészből is világsztár. Miért ne lehetne? A zene egy univerzális nyelv.

Mi a véleményed a tehetségkutatókról általában?

Elsősorban nem zenei, hanem üzleti tevékenység. És inkább show-műsor, mint tehetségkutató verseny. Belenéztem valamelyikbe nem olyan régen, és olyan érzésem volt, mintha egy szappanoperát néznék. Ez is egy műfaj... Úgy érzem, hogy túl sok ilyen műsor van, rengetegen jönnek ki évente ezekből a versenyekből. Vannak páran, akiknek bejön, és később erre tudják alapozni az életüket – lehet nincs igazam, de van egy olyan érzésem, hogy ők anélkül is érvényesülnének -, gyakoribb jelenség, hogy csak rövidtávú csillogást kölcsönöz a versenyzőknek. Az illetékesek meg pénzt keresnek rajtuk, fellépő díjak jutalékain és jogdíjakon keresztül.

Mi a véleményed a zenei utánpótlásról?

Sok tehetséges fiatal zenész van. Arra kell törekedni szerintem, hogy ne trendeknek akarjunk megfelelni, hanem próbáljuk meg a valóság lenyomatát visszaadni.

Mi a véleményed a fesztiválokról?

Általában külföldi zenekarok a húzónevek. A magyar zenekaroknak ennél fogva kevesebb lehetőségük van. Én jobban szeretek inkább önálló koncertekre járni.

Mi a véleményed a zenei klubéletről?

Én személy szerint nagyon szeretem a klubkoncerteket. Sokkal közvetlenebb, mint egy nagyszínpados buli. Jó szervezés mellett jól tud működni.

Szerinted mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?

Például nagyon pozitív dolog, hogy pár éve több önkormányzat is elfogadta Póka Egon javaslatát, hogy önkormányzati pénzekből ne lehessen playback, vagy félplayback előadásokat finanszírozni. A Cseh Tamás Programot is jó dolognak tartom. Még több ilyen jellegű kezdeményezés biztosan lendíthet a helyzeten.

Köszönjük a beszélgetést...


2016. február 4. 16:12

Minden jog fenntartva. 2017 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA