MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Tóth Tamás - OMEGA musical belülről, egy zenész szemével

Március közepén debütált az Omega musical Budapesten. A Gyöngyhajú lány címet viselő darab azóta már útra kelt és több vidéki helyszínen is bemutatták, például Győrben és Miskolcon is, de a továbbiakban is folyamatos bemutatók jönnek még. Az ExperiDance produkciója tisztességes módon zenészekkel játszatja el a színpadon az Omega 21 slágerét. Most egy, a zenekarban szereplő dobossal, Tóth Tamással járjuk körbe a színpadi művet: hogy is fest egy zenész szemével ez a színházi meló?

Több produkcióban/zenekarban is játszol, légy szíves összegezd, ki vagy, honnan jöttél, hol játszol!?

Nagyjából 18 éve „űzöm ezt a szakmát”, azóta dobolok, illetve ütőhangszereken játszom. A Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetén végeztem klasszikus ütőhangszer szakon és szereztem meg a BA diplomámat. 2013-ban felvételiztem a New York-i The Collective School of Music nevű intézménybe, ahová ösztöndíjjal felvettek. 2013 szeptemberétől egy szemesztert tanultam kint, majd hazajöttem és az MA tanulmányaimnak álltam neki, melynek a diplomakoncertje idén, február 29-én volt. Több zenekarban is játszom, a Wisdom lehet ismerős legtöbbeknek, aztán van a kazincbarcikai Mytra, illetve a Prometheans, valamint a Miskolc Bigband. Rengeteg session munkát is vállalok, amennyire az időm engedi. Illetve hát, nyílván a színház, és most az Omega musical, ami az egyik ilyen fő tevékenységem jelenleg.

A napokban láttam, hogy még tanítványaid is vannak, akikkel nemrég komoly eredményeket értél el.

Így van, a hatvani zeneiskolában is tanítok a többi elfoglaltságom mellett, ahol a nemrégiben megrendezett háziversenyen indult három tanítványom. Közülük ketten ezüst, egy pedig arany minősítést szerzett.

Szét vagy szórva rendesen!

Eléggé, igen…

Beszéljünk erről az Omega musicalről! Ennek apropóján ültünk le veled és, ha jól tudom, március 12-én volt egy budapesti premier, a RaM Colosseumban, azóta turnészerűen közlekedik ez a produkció?

Így van, akkor volt a premier. Egyébként ez úgy működik, hogy két szereposztásunk is van, illetve két zenészgárda szolgálja ki a produkciót, tehát mikor ki ér rá, az csinálja a fellépést. A premieren nem én játszottam, viszont a rá következő héten Győrben volt előadásunk, abban már én voltam a dobos. Az volt az első kitelepülésünk a „turné” keretében, így nagy élmény volt, hogy ott már én ültem a dobok mögött. A RaM Colosseum a bázisa az egész produkciónak és az Experidance-nek is, a legtöbb produkciójuk ott látható egyébként. Idén ezt a darabot sokfelé fogjuk még játszani országszerte, és úgy tudom, hogy az országhatárt is elhagyjuk majd az év vége felé.

Te a bemutatkozásban említetted a színházi munkákat, korábban ilyen jellegű produkcióban részt vettél már?

Nem teljesen ilyen jellegűben, de színházi előadásban dolgoztam már. Én klasszikus zenei alapokkal rendelkezem, abból diplomáztam, és a Miskolci Nemzeti Színházban dolgoztam többször, mint zenekari zenész, mint színpadi zenész és még statiszta is voltam néhány produkcióban. Ez az Omega musical újdonság ilyen szempontból, hisz’ ez az első, hogy dobszerkóval ülök bent egy darabban.

Hogy kerültél a zenészek közé?

Ez tulajdonképpen úgy jött, hogy a volt tanárom felhívott, hogy kellene egy „váltó” neki is, ahogy korábban említettem, minden hangszeresből kettő van. Ő rám gondolt, úgy vélte, hogy én alkalmas vagyok erre a feladatra, amiért nagyon hálás vagyok neki.

Kik vannak még benne a zenekarban? Esetleg ismertebb zenészek közül valaki?

Vannak többen is! Szappanos Gyuri basszusgitárosként, akit nagyon sokan ismernek a szakmában, az ő „váltója” Fehérvári Attila, aki szintén nagyon sok zenekarból/produkcióból lehet ismerős. Az én volt tanárom-mentorom Tóth Zsolti, őt az Acoustic Galleryből, és a PG Csoportból lehet ismerni, illetve Kerozinból és hasonló zenekarokból. Gitáron Jung Norbert játszik, aki az EGO Projectben is zenél – többek között-, illetve Antoni Arnold. Szabó Karesz és Lengyel Zoltán pedig zongoráznak a darabban.

A végén elmegyek valamelyik előadást megnézni, ha ilyen zenészek vannak benne!

Érdemes megnézni! Nem csak a zenészek miatt, jó a darab is.

Nagyon fényes nevek vannak a stábban. Mennyit kell próbálnotok egy-egy ilyen színházi előadásra, hogy néz ez ki színházi, illetve profi zenész berkekben?

Hát, igazából, ha azt vesszük, nem volt túl sok próbánk. A zenekarnak összesen három-négy próbája volt - ha jól emlékszem-, ahol nyílván mindenki megkapta a kottákat, illetve a hanganyagot - arra tudtunk gyakorolni. A zenekari próbák idején ráadásul nekem volt egy diploma időszakom is, közben elég necces volt elmenni, azt hiszem, kettő próbán voltam jelen vagy egy és félen… A premier előtti héten viszont szinte végig ott tudtam már lenni.

Ekkor egy egyhetes próba vette kezdetét a teljes gárdával a RaM Colosseum falai között, ahol reggel 10:00-13:00-ig, majd 14:00-18:00-ig, aztán 19:00-22:00-ig próbáltunk - egészen a premierig.

Gondolom, van zenei vezető is, aki összefogja a dolgokat.

Van, persze! Gömöri Zsolti a zenei producere az egésznek, ő bújtatta új köntösbe a dalokat, tehát ő felel azért gyakorlatilag, hogy mi szól az előadáson.

Neked mennyire volt ismerős a darabban szereplő 21 Omega dal? Esetleg hallomásból? Ha nem is játszottad…

A dalokat ismertem természetesen, bár azért elég sok újítás van bennük, egy teljesen modern hangzást kapott az összes szerzemény, illetve más dolgokat is kell játszani a darabban, tehát annyira nem lehet támaszkodni arra, amit az ember korábban hallás után megismert, megszokott. De nagyjából ugyanolyan a dalok szerkezete, felépítése egyébként, tehát, akinek ismerős volt régen az Omega, annak biztosan nem lesz merőben új, amit hall, de felfedezhet benne rengeteg újítást is.

És ez Gömöri Zsoltinak köszönhető, ő csinálta az átiratokat?

Igen, így van.

Engem érdekelne az, hogy most, ebben az esetben a zenekart eldugják, mint színházi berkekben - zenekari árokba- vagy ti esetleg fent vagytok a színpadon? Már láttunk ilyen rock musicales megoldást.

Igen, fent vagyunk - és ez nagyon nagy öröm nekünk. Ez most úgy működik, hogy van egy közlekedő felépítve hátulra, ami meg van emelve, és a két oldalán van két nagy dobogó, az egyik oldalon van a dobos és a basszusgitáros, a másik oldalon pedig a zongorista és a gitáros. Tehát, gyakorlatilag bele vagyunk írva a produkcióba és nagyon sok olyan eset van - több dalban is-, amikor feljönnek mellénk a színészek és a táncosok a dobogóra. Így abszolút ott élnek velünk és közöttünk. Néha el vagyunk takargatva díszletekkel, de alapvetően benne vagyunk a színpadképben is, szerencsére nem egy árokban csücsülünk!

Milyen jellegű ez az előadás? Mert ugye, a táncosok felvonulnak az Experidance jóvoltából, illetve musical színészek is szerepelnek, de ez egy kosztümös darab és története is van, ugye?

Van egy történeti száll, amit egyébként nagyon jól lehet követni. Tehát, maga a rendezés is nagyon jó, és izgalmas a történet is. Én is nagyon szeretem, az egyik ilyen beharangozóban is írták valahol, hogy aki volt fiatal, annak ismerős lesz a sztori, viszont vannak benne azért meglepetések is. Gyakorlatilag egy eljátszott színházi produkcióra kell számítani az embereknek, rengeteg tánccal - nyílván az Experidance miatt.

Mennyire kell nektek figyelni az énekesekre, illetve a táncosokra, vagy inkább ők igazodnak hozzátok?

Inkább ők igazodnak, már csak azért is, mert az egész program metronómra megy. A táncosoknak is, meg az énekeseknek is fontos, hogy ugyanaz szólaljon meg mindig, ezért metronómozunk. Nem nagyon tudunk más tempót játszani, magyarul mi ott vagyunk egy alapnak, és arra táncolnak, illetve arra mozognak, énekelnek, igazodnak a többiek is.

Milyen hosszú az az előadás, illetve folyamatosan megy a zene, vagy esetleg vannak ilyen prózai átkötő részek is?

Prózai részek is vannak, sok a párbeszéd, vannak olyan jelenetek, ahol csak tánc van, és egy ilyen háttérzene van aláfestésnek, amit nem mi játszunk, illetve, nyílván vannak énekes-táncos jelentek is, tehát ez egy egészen vegyes dolog. Az előadás egy szünettel megy le két felvonásban. Ez nagyjából két óra. Mondjuk, igazából sose néztem, hogy mennyi idő, mert én mindig játszom. A Gyöngyhajú lány balladájában az ExperiDance táncosai mellett egyébként olyan színészek formálják meg a karaktereket, mint Fésüs Nelly, Koós Réka, Szomor György, Lux Ádám, R. Kárpáti Péter és Gergely Róbert, hogy csak az igazán ismert neveket említsük.

Ha jól tudom, a darab megírása hosszadalmas volt, komoly előkészületekkel született meg, és ebben részt vettek az Omega tagok is.

Valóban, már jó ideje zajlottak az előkészületek, tehát nem ilyen hirtelen kapott ötlet után született meg a produkció. Egyébként az interneten fel is lelhető több sajtótájékoztató - még korábbról, amiből kiderülnek a részletek. Szerintem nagyjából egy éves előkészület volt, mire minden összejött – gondolom, a dalokat is át kellett írni, meg kellett úgy hangszerelni, hogy a táncosoknak, illetve az énekeseknek is jó legyen, illetve összeszedni azt a gárdát, amelyik ezt megvalósítja, színpadra állítja. A „kivitelező” egyébként Pozsgai Zsolt drámaíró és rendező volt, ő az ExperiDance kérésére alkotta meg a szövegkönyvet és a jeleneteket, amelyek kifejezetten az Omega legendás dalaira íródtak. 

PAYA


2016. május 22. 08:01

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA