MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Alesis DM10 MKII Pro

A DM10 MKII Pro az Alesis elektromos dobok felső kategóriáját képviseli. Nagy átmérőjű hálóbőrös dobtestei masszív karámra vannak felfogatva, a pergő külön állványon helyezkedik el, a beütők és a kísérő szintén nagyméretűek, nagyon sokoldalúan pozícionálhatjuk őket a gémes állványokkal. Az impozáns külcsín persze mit sem ér a DM10 MKII Pro Drum Module által biztosított belbecs nélkül, a prémium agy tovább emeli a dubcucc értékét, a középkategóriához járó Advanced Drum Module-nál több beállítási lehetőséggel bír, illetve a Coach funkció is nagyon hasznos lehet a haladó dobosok számára is.

Csomagolás, összeszerelés
A DM10 MKII Pro csomagolására nem lehet panasz, és félnünk sem kell esetleges szállítás közbeni sérülésektől, a hatalmas, vastag falú dobozban minden egyes elem saját, kipárnázott dobozában elkülönítve utazik. Kicsomagoláskor arra érdemes figyelni, hogy a csomagolóanyagok nagyjából ugyanakkora területet foglalnak el, mint az összeszerelt dobfelszerelés, így ha kis alapterületű helységben kezdjük el az összeszerelést, akkor érdemes azt megelőzően megszabadulni a csomagolóanyagoktól. Szerencsére kartonpapírról és nejlon zsákokról van szó, amik szelektíven gyűjthetők. Ez sokak számára fontos kérdés, és a gyártónak is dicséret jár a körültekintő csomagolásért.

Összeszerelésnél hagyatkozhatunk a józan paraszti észre akkor is, ha még nem volt szerencsénk karámhoz. De ha szeretnénk, akkor a segítségünkre lehet a részletes összeszerelési útmutató. A karám ívelt, vízszintesen szerelt elemeit fogak is rögzítik, amik megakadályozzák, hogy ezek az elemek elforogjanak terhelés alatt. A tamok karámhoz rögzítése jól sikerült, nem ereszkednek idővel, és játék közben is megfelelő tartást nyújtanak. A lábdob ütőfelületénél tépőzár és két állítható tűcsavar akadályozza meg, hogy játék közben elmásszon alólunk. A pergőállvány kellemes csalódás volt, ugyanis én viszonylag magasan ülve játszom, de a hardver kiszolgálja ezt az igényemet, elég magasra állítható. A cintányérok a karám lábaiba rögzített gémekre tehetők, amelyek a hagyományos gémes állványokhoz hasonlóan állíthatók. A lábcin kivétel ez alól, azt egyenes száron tudjuk rögzíteni, ami szerintem bőven kiszolgálja az igényeket. Az agy kábelezése rögzített, tehát azok 90%-a nem moduláris, viszont ezek a kábelek címkézve vannak, így nem okozhat gondot az ütőfelületekkel való párosítás.

Üzembe helyezés
Az összeszerelést követően nem kell mást tennünk, csak áram alá helyezni az agyat, és máris lehet püfölni. Azonban lehetőségünk van a játék –és komfortérzeten javítani, ha felmerül ez az igény. Szerintem a Trigger beállításokkal ildomos kezdeni, hogy a felületek tényleg azt adják vissza, amit mi ütni szeretnénk rajta. Érdemes a kézikönyv szerint haladni, a Threshold-tól kezdve a Retrigger cancel-ig mindent beállítani! Ez első ránézésre nagyon hosszadalmasnak tűnhet, ezért azt tanácsolnám, hogy készítsünk egy beállítást tamra, amit az összes többi tamnál lemásolunk. Ugyanezt eljátszhatjuk a cineknél. Ezen kívül már csak a pergő és a lábdob maradt. Kiindulási pontnak ennyi tökéletes, és finomításokat némi játék után lehet alkalmazni! Tapasztalatom szerint kell egy kis idő ahhoz, hogy a beállításokat megértsük. Ugyanis a kézikönyv elmagyarázza mi micsoda, és leírja, hogy mekkora értéket lehet beállítani hozzá, de azt nekünk kell megtapasztalni, hogy a beállított érték pontosan milyen eredménnyel jár. Különösen igaz ez a Curve beállításra, ami vitathatóan a legnagyobb eredményt tudja produkálni a játékérzet javításában. Na de ennyit a játékérzetről, térjünk át a komfortra!

Hasonlóan a Trigger beállításokhoz - ahol az ütőfelület tetszés szerint testre szabható – létezik egy Voice menüpont is, ahol a hangmintákat állíthatjuk kedvünk szerint. Itt is érdemes a kézikönyvet elővenni, és végigfutni minden beállításon, amelyen szeretnénk változtatni. Számomra a legfontosabbak ezek közül: a Volume, Decay, Muffling, Head tuning, Size, Sustain, azaz hangerő, méret és lecsengés beállításai dob –és cintányérspecifikusan. Ezek segítségével könnyedén testre szabhatjuk a hangmintákat, és beállíthatjuk őket úgy, mintha csak a saját akusztikus dobunk mögött ülnénk. Érdemes megemlíteni, hogy a hálóbőröket is tudjuk kedvünk szerint feszesebbre, vagy lazábbra állítani. Különösen sokat segít a lábdob ütőfelületénél, de az igazat megvallva – számomra – szinte mindegyik ütőfelület túl feszes volt, ahogy kivettem őket a dobozból.

Ezek a beállítások segítenek minket abban, hogy a lehető leginkább otthon érezzük magunkat a DM10 MKII Pro mögött. Kinek könnyebb, kinek nehezebb lesz megtalálni a mézesbödönt a beállítások között? Egy biztos, ha megvan, akkor élvezzük ki! És ha készen vagyunk tovább fürkészni a dobagy adta lehetőségeket, akkor van még bőven finomság, amit felfedezhetünk.

Metronóm
Egy beépített metronóm mindig jó! Mondhatnám úgy is, hogy szinte elengedhetetlen. Szerencsére a modul rendelkezik egy jól testre szabható szoftverrel. Hét különböző hangon tud megszólalni, így mindenki kiválaszthatja magának azt a hangmintát, amit a legjobban meg tud különböztetni a többi hangtól játék közben.  Rengeteg páros és páratlan ütemjelzést tartalmaz, bár aki 9/16 alá szeretne menni, az csalódni fog, ez a legkisebb felosztású ütemjelzés, amit a gép tud. Természetesen a metronóm hangereje külön állítható, az ütemezésre is van hat fix beállítás – ami a legtöbb igényt kiszolgálja – és a kimenetet is lehet korlátozni csak a fejhallgató (Phones) kimenetre.

Coach
Ezt a funkciót viccesen nevezhetjük „edzőbának”. Ritmushangszeren játszóként a három legfontosabb tulajdonságunkat segít karban tartani és kiélezni: ütemezés, pontosság, gyorsaság. Az üzemmódok használata közben bármelyik ütőfelületet használhatjuk, így csak a fantáziánkon múlik, hogy mennyire összetetten végezzük el „edzőbá” feladatait.

Az első üzemmód a Quiet Count. Kiválaszthatjuk, milyen egyszerű ritmust szeretnénk gyakorolni, amit a gép visszajátszik nekünk, majd válaszul mi is eljátsszuk neki. Válaszunk ideje alatt a gép hallgat, de beállíthatjuk (Measure Hint), hogy legalább az egyeket mérje, és ne tévedjünk el nagyon. Az eredményességünkről a kijelzőn kapunk választ, ahol megmutatja, ha lemaradt vagy sietett valamelyik ütésünk.

A Beat Check egy izgalmas üzemmód. Én konkrétan alternatív metronómként fogom fel, de először lássuk mi az alapötlet! Tizenötféle ritmust tartalmaz a program, és – a teljesség igénye nélkül - olyanok közül lehet választani, mint például: triola egy vagy két szünettel, nyolcad és két tizenhatod, tizenhatod különböző szünetvariációkkal. A kiválasztott ritmust beszámolás után pedig végtelenítve visszajátssza nekünk. Ahogy az előző funkciónál, itt is a kijelzőn vizsgálhatjuk, mennyire pontosan játsszuk el a kiválasztott ritmust, plusz a Score bekapcsolásával a gép értékelését is megkapjuk arról, hogy hány ütést sikerült pontosan elvégezni. Azért tartom izgalmasnak ezt az üzemmódot, mert a szünetekkel tűzdelt ritmusokat végtelenítve játssza vissza a gép. Így azt akár „nehezített” metronómként is alkalmazhatjuk, hisz nem egy folyamatos mérőt hallunk vissza, hanem kvázi a szüneteket használjuk mérőként, míg az ütések lehetnek egy ismétlődő hang, vagy figura hívó szavai. Néma egyekre és néma felütésekre pedig kihívás és nem utolsósorban nagyon szórakoztató gyakorolni!

A Change Up a harmadik és egyben utolsó Coach funkció. Önmagában a kedvenc segédeszközöm a pontosság és gyorsaság fejlesztésére. A funkció három választható, előre programozott ritmussorozat oda-vissza játszásával trenírozza képességeinket. A Score méri pontos ütéseink számát.

Végszó
Alapvetően felvételi célok egyszerű megvalósítása miatt tettem szert a DM10 MKII Pro szettre. A hálóbőrök remek játékérzetet nyújtanak, a nagyobb ütőfelületek elősegítik a kényelmes játékot, és a hangszer Plug and Play működik felvételi szoftverrel és VST-vel. Ezeknek az elvárásaimnak gond nélkül megfelelt az eszköz, így az én szememben eleve erős pozícióra tett szert. Nagyon kellemes meglepetést okozott, hogy a fent részletesen taglalt funkciókkal milyen komplett tudás hordoz magában az eszköz. Lehetne még beszélni a gyári hangokról, az egyedi hangminták feltöltésének lehetőségéről, a közvetlen USB flash drive-ra felvételi lehetőségről, közvetlen bemeneten való zene visszajátszási lehetőségről és számos különböző beállításról a „mélyvízből”. Ezeket összevetve ugyanis olyan zenei célok hatékony kiszolgálását biztosítja a termék, mint az egyéni képességfejlesztés, ötletek kidolgozása, felvételek készítése és megfelelő segédeszközök birtokában azok elemzése, tökéletesítése, de ne felejtsük el a kikapcsolódást és az örömzenélést sem! Ezek ismeretében bátran ajánlom mindenkinek, aki szeretne egy hangszert, ami mögé bármikor szívesen leülhet, és elmélyedhet a zenében!

Kun József


2018. június 7. 17:14

Minden jog fenntartva. 2018 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA