MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Baton Rouge Parlor, Folk és OM gitárok

A Baton Rouge gitárokkal találkozhattak már az olvasóink korábbi számainkban, azonban utolsó felbukkanásuk óta elég idő telt már el ahhoz, hogy érdemes legyen ismételni az „alapvetéseket” a gyártóval kapcsolatban. A céget az 1980-as években alapította egy gitártanár, kimondottan azzal a szánékkal, hogy kiváló ár/szolgáltatás értékarányú gitárokat dobjon a piacra, amelyek valóban inspirálhatják a gitározást tanulni vágyókat. Ezen célkitűzést – véleményem szerint – maximálisan sikerült is megvalósítani, hiszen az elmúlt években napvilágot látott Baton Rouge gitárok bizonyítottan az elérhető árú, de kiváló minőségű hangszerek táborát gazdagítják, melyek között nem egyszer találkozhatunk kimagaslóan szép és kimagaslóan jó hangszerekkel, olykor meghökkentően alacsony áron. Az is nyilvánvaló persze, hogy az elmúlt negyven évben a gyártó nem csak belépő szintű hangszereket gyártott, s ha ezek között is jobban szétnézünk, akkor tovább erősödhet bennünk az a helyes feltevés, hogy a Baton Rouge mára egy igazán kívánatos márkává érett, és nem csak a kezdő gitárosok körében.

A most bemutatásra kerülő három hangszerből kettő (X11LS/PE-SCC Parlor és az X11LS/FE-SCR Folk gitárok) egyértelműen a belépő kategóriát erősítik, a harmadik (X11S/OMCE-BT OM Cutaway) pedig egyfajta átmenetet képvisel a magasabb osztályok irányába. A szemfüles olvasó észreveheti, hogy azonos családhoz tartoznak a hangszerek, hiszen mindhárom gitár az X11 széria tagja. Vagyis néhány közös pont található mindhárom hangszert egyszerre vizsgálva. Ezek közül az egyik a BR-1 pickup system.

Ez a rendszer egy nagyon egyszerű Piezo Pickup-ból és egy aktív előerősítőből áll. A kezelőfelületen a hangerőt, a magas és mély frekvenciákat tudjuk állítani, valamint a hangológépet tudjuk be- és kikapcsolni, illetve az elem élettartamának végét jelző leddel találkozhatunk. Ez az egység egyben a hangszerek Achilles sarka is, mivel mindhárom gitár erős – egymástól jól elkülönülő – akusztikus hangkarakterrel rendelkezik, vagyis azonnal felismerhető az akusztikus megszólalásuk. Ugyanakkor az elektronikus megszólalásukat uniformizálttá teszi az elektronika és így jelentősen veszítenek egyediségükből. Mondjuk az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy ebben az árfekvésben nem számíthatunk olyan rendszerek megjelenésére, amelyek alkalmasint annyiba kerülnének maguk is, mint az adott gitár. Továbbá fontos megjegyezni azt is, hogy az elektromosan hangosított hangjuk így is kimondottan használható hangkarakter, csak épp nem tudja kihangsúlyozni az egyes gitárok közötti különbözőségeket.

A széria jellemzőjeként továbbá a menzúrahosszúságot és a nyak széllességet említhetjük még meg, hiszen ezekben az adatokban megegyezik a három hangszer.

Baton Rouge – X11LS/PE-SCC Parlor

Az 1900-as évek első évtizedeiben nagyon kedveltté váltak a parlor gitárok és jellegzetes hangzásukkal hódítani kezdtek bizonyos zenei műfajokban. A korabeli jazz színtér, de bizonyos országokban a folk és a tánczene elmaradhatatlan hangszereivé váltak és jellegzetes középdús hangzásukkal azonnal felismerhető egyediséget kölcsönöztek bármely zenének, amelyben használták őket. Formai kialakításuk legalább annyira jellegzetes és semmivel össze nem hasonlítható, mint a hangzásuk. Kecses, más akusztikus gitárokhoz képest valamivel kisebb és elnyújtott testük igen kényelmesnek mondható hozzáférést enged a játékosnak. A mi hangszerünk ezen felül még nagyon szép küllemű is. Kissé ódon jelleget kölcsönöz neki a színezése és szépen illeszkedik hozzá a nyitott rendszerű antiknak tűnő hangoló kulcs készlet is. A fej és hangolókulcsok elrendezése a klasszikus gitárokat idézi, de a kulcsok által hajtott tengelyek (amelyekre a húrokat feltekerjük) fémből készültek. Tovább erősíti a megnyerő külsőt a nagyon szépen megmunkált és stílusában is illeszkedő intarzia a fejen és a hangnyílás körül. Nyugodt szívvel állíthatom, hogy ez a hangszer – mint tárgy – pusztán esztétikai szempontból vizsgálva is kimondottan hívogató.

A játékérzet tekintetében két fontos tényezőt kell megemlítenünk. Az egyik az, hogy a gitár nyaka a 12 érintőnél találkozik a hangszer testével és összesen 18 érintője van. A másik pedig, hogy elég vaskosnak mondható a nyak. Persze ez szubjektív, de én nagyon szeretem ezeket a vaskos nyakakat, s egy ideje már az elektromos gitárok esetében is inkább ezeket keresem.

A megszólaló hanggal kapcsolatban elmondható, hogy aki ilyen hangszert keres, az nem fog csalódni, hiszen tökéletesen hozza a gitár az elvárható hangzást. Pont azokon a frekvenciákon és pont úgy, ahogy az egy parlor gitártól elvárható. Hatalmas fegyvertényként említhetjük meg, hogy minden zenei környezetben „kiszól” a hangszerek sűrűjéből, akár zenei kíséretről, akár szólisztikus játékról legyen szó.

Összességében azoknak ajánlom, akik vagy kimondottan olyan stílusokban játsszanak, amelyekhez nélkülözhetetlen egy ilyen hangszer, vagy egyszerűen keresik az akusztikus megszólalásuk természetes színezési lehetőségeit. Változatosságra, különleges hangzásvilágra vágynak anélkül, hogy ezért mélyen a zsebükbe kéne nyúlniuk.

A hangszer specifikációja pedig az alábbi:

Bruttó ár: 116,900Ft


Baton Rouge – X11LS/FE-SCR Folk

A folk gitárok tulajdonképpen a fémhúros akusztikus gitárok gyártásának kezdete óta közkedvelt és keresett típusnak számítanak a hangszerek világában. Ez nem is véletlen, hiszen a hangszer őshazájának számító USA-ban nemes egyszerűséggel nélkülözhetetlenek egy zenekarban éppúgy, mint ahogyan a szóló előadók esetében. Egy felmérés szerint ma az Egyesült Államokban minden háztartásban van egy akusztikus gitár... ami mutatja is a hangszer jelentőségét. A típus létrejöttének körülményei, formai és hangzásvilágbeli kialakításuk épp annak köszönhető, hogy hangkarakterüknek illeszkednie kellett egy hagyományos akusztikus folk zenekar többi hangszeréhez úgy, hogy hangjuk el is különüljön a többi hangszertől, de mégis beilleszkedjen a zenekari hangzásba.

A mi hangszerünket vizsgálva azt az észrevételt tehetjük, hogy küllemében – csakúgy, mint az előző hangszer – tulajdonképpen kifogástalan. Kialakítása, megmunkálása láthatóan nagy gonddal történt. Színei, alapanyagai és azok megmunkálása, a kiegészítők, az intarziák, a hangolókulcsai, mind hibátlan harmóniában vannak egymással... azt is mondhatnám, hogy ránézésre beleköthetetlen. Tehát az anyagait és a nyak méreteit tekintve számos ponton hasonlít az előző hangszerhez. A menzúra hossza, a nyak szélessége, az elektronika már nem igényelnek külön magyarázatot, hiszen ezekre korábban kitértem. Amit azonban nem részleteztem az előzőekben az a húrláb és a felső nyereg (szemöldök) anyaga, amely mindkét gitár esetében NuBone. A hangolás ennél a hangszernél is nyitott antik króm hangolókulcsokkal történik, de ebben az esetben már a fémhúros akusztikus gitároknál megszokott módon és kivitelben. A két gitár alapvető faanyagai is egyezést mutatnak, fenyő fedlap, mahagóni hát és oldallapok, mahagóni nyak, ovangkol fogólap és híd.

A számos egyezés ellenére – amely ne tévesszen meg senkit – gyakorlatilag teljesen más karakterű gitárról van szó, mind játékérzetben, mind pedig megszólalásban, mint a parlor esetében. Az azonosságok csak az azonos szériához tartozásból fakadnak, de a különbözőségek így is látványosak... vagy írhatnám azt is, hogy „hallványosak :-)”, hiszen a gitár méretei, formája, a nyak-test találkozása, az érintők száma mind-mind eltérnek az előző hangszerhez képest, s így a megszólaló hangban is jelentős eltérés mutatkozik.

A hangzására jellemző ugyan a közép és közép-magas tartományok meghatározó jelenléte (amely a parlor esetében is meghatározó jellemző volt), csakhogy ebben az esetben más frekvenciatartományokról van szó és nem elhanyagolható a megjelenő basszus tartomány sem, amely viszont egyáltalán nem volt jellemző a parlor esetében. Filmes hasonlattal élve a parlor tipikus karakterszínész, aki minden filmben ugyanazt a szerepet tölti be és megjelenése meg is határozza a stílust, míg az X11LS/FE-SCR sokkal árnyaltabb, több karakterben is alkalmazható szereplő.

Lássuk a hangszer specifikációját:

Bruttó ár: 116,900Ft


Baton Rouge – X11S/OMCE-BT OM (Orchestra Modell) Cutaway

Az előző két gitártól nagyjából mindenben eltérő szereplőnek és karakternek mondanám ezt a modellt. Számomra ez a fajta gitár testesíti meg a modern akusztikus gitár fogalmát. Ez természetesen azért is van így, mivel én a pop-rock zenék felől közelítek minden hangszerhez, így az akusztikus gitárokhoz is. De nem csak ezért látom eltérőnek az X11S/OMCE-BT OM (Orchestra Modell) Cutaway gitárt, hanem azért is, mert teljesen más (modern, sokoldalú, képlékeny, jól formálható/alakítható) hangzású és egy picit magasabb kategóriát képvisel az alapanyagok és a formai kialakítás tekintetében is.

Kezdjük talán az utóbbival... úgy gondolom, hogy a mai világban egészen egyszerűen nem mehetünk el a dizájn funkcionális és általános jelentősége mellett szó nélkül. Mondhatnám azt is, hogy a ma embere – sajnos, vagy nem... ezt döntse el mindenki saját belátása szerint – a szemével hall. Ebből a szempontból ez a hangszer telitalálat. Kizártnak tartom, hogy bárki, aki egy kicsit is érdeklődik a gitárok világa iránt, képes lenne csak úgy átsiklani ennek a hangszernek a látványán. Ezzel a formai kialakítás általános szempontjait kipipáltnak tekintem és nem is szaporítanám a szót tovább, hiszen elég csak ránézni a hangszerre.

A formai kialakítás funkcionális része szintén olyan modern elemeket tartalmaz, amelyek a mai elvárásrendszerben elengedhetetlenek. Bárki, aki a három hangszert kézbe veszi, azonnal és önkéntelenül azt fogja mondani, hogy ez a gitár a legkényelmesebb... olyan könnyű rajta játszani, mint egy elektromos gitáron. Pedig a specifikációkat böngészve és azokat összehasonlítva erre nem lehet egyenesen következtetni. (Csak jó tanács... szerintem egy gitárt még mindig úgy érdemes kiválasztani és megvásárolni, hogy oda kell menni, ahol azokat ki lehet próbálni.)

A megszólalás tekintetében fentebb már leírtam a főbb jellemzőket, de nézzük ezt gyakorlati oldalról is meg egy picit. Ennek a hangszernek teljesen kiegyenlített a hangképe. Mind a basszus, mind a közép és mind a magas tartományokban nagyjából azonos jelenléttel szólal meg a gitár, ami igen sok lehetőséget hordoz magában. Sokrétű és széles spektrumú a felhasználhatósága. Cserébe nem karakter hangszer, de szinte nem tudok olyan zenei környezetet, ahova ne lehetne beilleszteni ezt a hangzást. Vagyis jól és sokrétűen használható... erre szokás azt mondani, hogy modern. Azoknak ajánlanám leginkább, akiknek szükségük van egy kényelmes, általános értelemben többfunkciós, zenei értelemben simulékony, könnyen kezelhető akusztikus gitárra.

Nézzük a kötelező specifikációt:

Bruttó ár: 204,900Ft

Kellemes próbálgatást: Andrásik Remo

Bővebb információ és vásárlás...


2023. június 12. 18:30

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA