MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Cort Guitars

2019-ben 40 éves születésnapját ünnepli a Cort gitármárka. A világ egyik legnagyobb gitárgyártója címmel büszkélkedő dél-koreai Cor-Tek óriáscég gazdag történelme számos jelentős gitárszéria képében nyilvánult meg az évtizedek során, a gyár invenciózus törekvéseinek pedig koránt sincs vége. A kerek évforduló kapcsán arra kértük Young H. Park urat, a Cort márka alapítóját, hogy meséljen múltról, jelenről és jövőről.

Az elmúlt 50 évben a Cor-Tek vállalat jelentős helyet vívott ki magának a hangszergyártás világában. Melyek voltak a legfontosabb mérföldkövek a cég életében a sikerhez vezető úton?

Young H. Park: A Cor-Tek alapítása 1960-ra datálódik, a cég ekkor kezdett zongoragyártással foglalkozni SooDo Piano Company néven, melyet apám, C.K. Park hozott létre. Dél-Korea legelső zongorára és gitárra szakosodott hangszergyártójaként a SooDóra sokan a modern koreai hangszeripar megalapítójaként tekintenek. Ekkor én a SooDónál már exportmenedzserei tisztséget töltöttem be. Hiába aratott azonban sikert a cég már a kezdetekkor, az 1972-es nagy gazdasági válságnak a SooDo is áldozatul esett.
Ebben a súlyos helyzetben úgy döntöttem, hogy tovább megyek az apám által megkezdett úton. Ennek érdekében 1973-ban megállapodást kötöttem Jack Westheimerrel, és együtt belevágtunk a gitárgyártásba. Jack Westheimer jelentős amerikai disztribútorként abban az időben a SooDo legnagyobb partnerének számított. Westheimer financiális és marketinges támogatást ígért, együttműködésünket pedig mindössze egy szimbolikus kézfogással szentesítettük, ami a köztünk fennálló bizalom és partnerkapcsolat jelképévé vált. A fúzió eredményeképpen saját lábára állt a Cor-Tek, amiből mára világcég vált. Mondanom sem kell, hogy ketten úgy vittük sikerre a vállalatot, hogy soha nem volt szükség akár egyetlen hivatalos szerződés aláírására.
Céltudatos üzleti modellünk a jó minőségű gitárok elérhető áron történő értékesítésén alapult, ami lehetővé tette számunkra, hogy számos OEM-gyártóval (Original Equipment Manufacturer) kapcsolatba kerüljünk. Ezek között megtalálhatóak voltak a SooDo régi partnerei, de akadtak Westheimer által újonnan felfedezett cégek is, ami megfelelő háttérbázisnak bizonyult az induláshoz. Magam köré gyűjtöttem a SooDo mérnökeit és szakembereit, majd egy apró szöuli manufaktúra keretén belül 1973-ban megkezdődhetett a gyártás. A kezdeti időkben szerény havi 3000 darab készült a gyártósorokon. Mára ez a szám a döbbenetes évi egymillióra módosult, ennyi gitár készül összesen a Cor-Tek hatalmas kínai és indonéziai gyáraiban.
Ahogy teltek az évek, a Cor-Tek és az OEM-gyártók közötti szoros partnerségi viszony azt eredményezte, hogy a cég tudásbázisa és technológiai kompetenciája egyre magasabb szintűvé vált, ami egyre komolyabb minőségű hangszereket eredményezett. 1979-ben született meg a Cort márkanév. Hála a fáradhatatlan erőfeszítéseknek és az ár-érték arányt zászlajára tűző üzleti mantrához való ragaszkodásnak, a cégnek lehetősége nyílt létrehoznia a saját márkáját az OEM-üzlet kiegészítésére, mindkét vállalkozás egyidejű növekedését indukálva ezzel. 

Ahogy említette, a Cor-Tek a világ egyik legnagyobb gitárgyártójaként évi egymillió szériamodellt produkál, nyilván az OEM-gyártásokkal együtt. Mekkora a Cort gitárok részesedése ebből a millióból?

YHP: A Cor-Tek valóban a világ egyik legnagyobb hangszergyártója, a kínai Dalianban és az indonéziai Surabayában található üzemeinkben évi egymillió gitár és 300 ezer erősítő készül. Úgy tudni, hogy az olyan nagykereskedelmi és disztribúciós csatornánkon, mint például a Guitar Center, az ott eladott, nem amerikai gyártású gitárok többségét valószínűleg a Cor-Tek gyártja. Jelenleg több mint 20 világhírű márka modelljei gyártódnak ezekben az üzemekben és büszkén mondhatjuk, hogy a teljes kapacitás tekintetében a Cort mennyiségileg az első háromban szerepel. A Cor-Tek folyamatosan invesztál a Cort gitárok fejlesztésébe és piaci részesedésének maximális kiaknázásába, ugyanakkor minden erőfeszítést megteszünk az OEM-üzletágban is annak érdekében, hogy OEM-partnereink sikeresek és versenyképesek lehessenek saját üzleteikben.

A Cor-Tek már jó ideje Indonéziában és Kínában működteti gyárait. Dél-Koreában megszűnt a gyártás, habár a koreai készítésű hangszerek mindig nagy presztizsértékkel bírtak a világ hangszerpiacán. Miért döntött úgy a cég, hogy befejezi dél-koreai működését?

YHP: A múltban a Cort gyártott gitárokat Dél-Koreában, ám az 1990-es évekre megváltozott az itteni üzleti környezet: a munkabérek gyors ütemben indultak növekedésnek, minek hatásai összeadódtak egyéb külső tényezőkkel, ellehetetlenítve a versenyképes gitárok készítését. E kihívások okán a Cor-Tek jobbnak látta áthelyezni a gyártást Kínába és Indonéziába.  A eredendő cél az volt, hogy a koreai gyártás kulcsfiguráinak tapasztalatait és szaktudását felhasználva kínai és indonéz munkaerők segítségével még magasabb minőséget mutató hangszerek előállítására legyen lehetőség.
Most, 20 évvel később ezek az üzemek a gyártás fellegvárainak számítanak, és felveszik a versenyt a világ legjobb ilyesfajta létesítményeivel, a falaik között készülő gitárok pedig méltán nevezhetőek világszínvonalúaknak. A Cor-Tek kérlelhetetlen erőfeszítései a minőség és az érték folyamatos javítása érdekében olyannyira jó gitárokat eredményeztek, hogy mára a piac teljesen más módon, sokkal pozitívabban viszonyul az ezen országokban gyártott hangszerekhez, mint azelőtt. E tény pedig óriási büszkeséggel tölti el a Cor-Tek minden alkalmazottját.

A Cort mindig híres volt kiváló ár-érték arányú hangszereiről. Miként tud a cég hatékonyabb lenni ezen a téren, mint a legtöbb versenytársa?

YHP: A produkciós hatékonyság érdekében a gyártási folyamat számos eleme automatizált rendszerként működik, amely a legmodernebb technológiákon és eszköztáron alapul. Példának okáért, a faanyag megmunkálása nagyméretű CNC berendezéseken történik, de a különböző festési folyamatok is automatizálva vannak, hogy a procedúra konzisztens minőséget, költséghatékonyságot és magasabb értékű hangszereket eredményezhessen. 50 év tapasztalatszerzés és tudástár-építés a produkciós menedzsment és a minőségirányítás területein folyamatosan javuló üzemi hatékonyságot és produktivitást eredményezett. Ezenkívül a gyártási volumen növekedése lehetővé tette az üzemek számára, hogy a nyersanyagokat és a különböző alkatrészeket versenyképesebb áron szerezhessék be. A Cort gyárai olyan rendszerben működnek, amely ideális munkakörnyezetet biztosít tehetséges és kellő tapasztalattal rendelkező alkalmazottai számára a hosszútávú munkavállaláshoz, biztosítva ezáltal azt a stabilitást, ami a magas minőségű és kitűnő ár-érték arányú hangszerek előállításához elengedhetetlen.

A Cort gitárok rendkívül népszerűek szerte a világon. Melyek a legerősebb területek a márka számára?

YHP: A Cort 40 éven át úgy volt képes népszerű lenni az egész világon, hogy egyik régiót sem helyezte a másik elé. A márka biztos lábakon áll Ázsiában, Európában, Latin-Amerikában, Óceániában és a Közép-Keleten, de egyre erősebb az olyan nagy piacokon is, mint Észak-Amerika és Kína.

Mi az oka, hogy a Cort látszólag nem érdekelt a felsőkategóriás, úgynevezett high-end gitárok tömeggyártásában, noha a technológia és a tudás adott ehhez a gyáraiban? Nincs értelme versenyre kelni a legnagyobb amerikai márkákkal?

YHP: A múltban előfordult, hogy a Cort kisebb volumenben előállított high-end specifikációk szerinti gitárokat, például a Masterpiece széria keretén belül, de való igaz, hogy kezdetekben nem rendelkezett tradíciókkal e tekintetben. Az utóbbi néhány évben viszont történtek lépések abba az irányba, hogy a olcsó- illetve középkategóriás szériák mellett kibővüljön a katalógus egyre több high-end modellel. A G-széria új zászlóshajója, a G290 FAT, a nyolchúros KX508MS, valamint a single cut kialakítású A5 Plus SCMS prémium modellek már bemutatásra kerültek és hihetetlenül kedvező fogadtatásra találtak a piacon. A Cort jelenleg arra törekszik, hogy a portfoliójában egyre több és több ezekhez hasonló felsőkategóriás hangszer kapjon helyet.

Az elmúlt időszakban több jelentős művész számára készített signature modellt a Cort, elég csak Gene Simmons, Matthias Jabs, Neil Zaza, T.M. Stevens, Jeff Berlin, Matt Bellamy és Frank Gambale neveit említeni. Nyilvánvalóan az ilyen együttműködések más mederben folynak, mint a szokványos szériamodellek gyártása. Milyen tapasztolatokat gyűjtött a Cort eme együttműködésekből?

YHP: Elismert és tapasztalt művészekkel együttműködni inspirációt ad a magasabb minőségű gitárok gyártásához. Szembesülni az ilyen professzionális muzsikusok igényeivel a játszhatóságot és a specifikációkat illetően nagyban segíti a gyár munkatársait abban, hogy jobban megértsék a zenészek hangszerekkel szemben támasztott elvárásait. A Matt Bellamyval és a Manson Guitar Works-szel folytatott szoros együttműködés révén az MBC-1 modell díjakat nyert, valamint globális figyelem irányult rá és elismerést kapott a zenei szaksajtó részéről, míg Jeff Berlin Rithimic és Frank Gambale LUXE modelljei olyan egyedi jellegzetességekkel rendelkeztek, amelyek alapvetően különböztették meg őket minden más gyártó hangszereitől. Mindazonáltal a Jeff Berlin- és Frank Gambale-féle világhírű művészekkel való közös munka mellett a Cort ugyanilyen erővel összpontosít a helyi szinten elismert zenészekkel és a fiatal, feltörekvő tehetségekkel való együttműködésekre is.

Mik a Cort fő céljai a nem túl távoli jövőt illetően?

YHP: A Cort stratégiai célkitűzése a diverzifikáció biztosítása a felsőkategóriás piacon, ebből adódóan pedig prémium márkává válni. A Cort további beruházásokat fog indítani a felsőkategóriás szegmens fejlesztésének érdekében, illetve több és több világhírű művésszel tervez együttműködést. Az egyre magasabb színvonalú és ennél is értékesebb gitárok kínálatának jövőképe alapjában határozza meg a célkitűzéseket. Reméljük, hogy egyre több zenész követi majd a Cort folyamatos fejlesztéseit az elkövetkező időkben. A Cortnál mindig izgalmas dolgok történnek!

www.cortguitars.com
www.forte.hu

Írta: Danev György



 

2019. december 31. 11:06

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA