MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Drágán add az életed! – PROEL Die Hard állványok

Kezdetben vala a „Király”, és sokáig nem is használtak más mikrofonállványt a színpadokon, mint a „Király”-ét. Aztán a PROEL megelégelte az egyeduralmat, és bejelentkezett a profi ligába. Mit bejelentkezett? Rárúgta az ajtót!

Állványt gyártani

Állványt gyártani nagyon sokan tudnak. Na de jó állványt???
Valljuk meg őszintén, ha egy mikrofonállványt évente háromszor használnak iskolai ünnepélyen, majdhogynem mindegy, hogy milyen. Lehet műanyag az alsó tönk, lehet műanyag a gémtartó, mert egyetlen egy szempont a legfontosabb, hogy olcsó legyen. És ebben a PROEL verhetetlen volt, szinte minden iskolai szertárban találunk egyet a jó öreg RSM170-ből, vagy 180-ból. Ott is lesz még évekig, legfeljebb, ha a büdös kölkök eltörik, vesznek rá egy gémtartót, oszt jól van.
De a színpad az más. A stúdió is. Oda állvány kell szálas. Mert az már nem hobbyszakkör, az már a profi liga. Az ott használt állványok már munkaeszközök. Azokra számítani kell mindig, minden körülmények között.

Achilles sarok

A profi állványok három legsebezhetőbb pontja, Achilles sarka, az alsó tönk a kihajtható lábakkal, a gémtartó, és a magasság állító. (Achilles sarok: Akhilleusz görög hős után, aki a monda szerint egész testében sérthetetlen volt, csak a sarkán nem.) A recept mindig egyszerű: jó anyag és jó konstrukció. A megvalósítás koránt sem ilyen könnyű, de a PROEL a teljes felső kategóriára szánt termékpalettájának a jól ismert Bruce Willis film címét adta: Die Hard. Találó név, ki ne vágyna olyan eszközre, amelyik drágán adja az életét, amelyik nem adja meg magát könnyedén.
Vegyük górcső alá a mikrofon állványokat!

A klasszikus körtalpas

A körtalpas mikrofon állvány szinte egyidős az emberiséggel, na jó, a rock and roll-al legalábbis. A konstrukció végtelenül letisztult, végy egy nehéz vasdarabot, tegyél rá egy csövet, és kész is. Egyszerű, de elpusztíthatatlan. Azt hinnénk, az összecsukható állványok a 21. századra már végképp kiszorították a színpadról, de nem! Énekesek tízezrei cipelik magukkal a vastányért, mert szeretik. És tulajdonképpen ennyi elég is lenne a töretlen sikerhez. De ha belegondolsz, hogy egy túlmozgásos főhős hányszor esne át a háromlábú állványon, miközben a körtalpast akadály nélkül körültáncolhatja, máris ráéreztél a lényegre.

A PROEL DHPMS10 körtalpas egyenes állvány 250mm-es kétrétegű acél talppal készül, több, mint 3,5 kg tömeggel, ami már kellő stabilitást biztosít. (Az állvány teljes tömege 4,2kg.) A színpad deszkáihoz rezgéscsillapító gumigyűrűvel csatlakozik, ami meggátolja a káros rezgések mikrofonhoz jutását. A gyors magasság állítást a ONE-HAND egykezes állítást lehetővé tevő marokszorító teszi lehetővé. Ez a rugós szerkezet a kar megnyomására engedi az alsó csőből kihúzni a felsőt, elengedésre stabilizálja azt. Így 1020-1680mm-ig választhatunk magasságot egy kézzel, egy mozdulattal. Sokáig idegenkedtem ettől a megoldástól, de ma már szinte kizárólag ilyent keresnek az üzletben, tehát bevált. 3/8” és 5/8”-es menettel is rácsavarható a mikrofon kengyel a mellékelt adapterrel. Matt fekete színben a TV-sek kedvéért…

A tripod

Mindenki emlékszik még a mértanórára: három pont mindig egy síkban van. A háromlábú állvány ezért nem billeg soha. Mondjuk, ha ferde a talaj, az állvány is ferde, de nem billeg. Ezért szeretjük a tripodot (= háromlábú állványt). Na meg persze azért, mert nagyon kicsire lehet összecsukni. Ennél az állványtípusnál a stabilitást nem az alsó tömeg biztosítja, hanem a szélesre nyitott lábak. Ugyanakkor minden olyan pont, ahol egy állványt össze lehet hajtani, csökkenti a szerkezet merevségét. Ésszerű kompromisszumot kell keresni a konstrukcióban és természetesen jól kimunkált csatlakozási pontokat. A Proel négy alaptípussal tulajdonképpen lefedte az állványhasználat 99%-át. A PROEL DHPMS30 a háromlábú állványok gém nélküli változata, míg a PROEL DHPMS40 már egyenes gémmel rendelkezik, a PROEL DHPMS50 típusnál a gém hossza is állítható, és végül a PROEL DHPMS60 az alacsony tripod kihúzható gémmel. Ez utóbbi kettőt kiválóan használhatjuk hangszerek közeltéri mikrofonozásához, mert a kihúzható gém miatt kisebb a helyigénye (pl.: színpadon nem akad el benne senki…). Tulajdonképpen nincs is szükség több állványtípusra, esetleg kórus hangosításhoz, felvételhez egy nagyon nagyra, de azt jelenleg máshonnan kell megoldani. Minden állvány matt fekete porfestést kapott. A teljesség kedvéért, az 50-es típus króm változata 55-ös típusszámmal, maga a kihúzható gém 70-es szám alatt található meg.

Első sarok: a tönk

A DH állványok alsó tönkje öntött alumíniumból készülő masszív szerkezet. Ebbe csatlakozik az állvány tartórúdja, melynek állíthatóságát kis szárnyas csavar biztosítja (természetesen acélból), műanyag perselyben a jobb szorítási tapadás érdekében. A három acél láb szintén műanyag tömbben, acél csavarral rögzítve innen biztosítja a masszív alapokat. A belső műanyag persely nem csak a ki és behajtott állapot határozott megtartásáért felel, hanem rezgéscsillapítást is biztosít. Szintén a talaj zörejeinek csökkentésére hivatott a lábak végén a gumiharang. Ez azonban könnyen lejár, érdemes azonnal a vásárlás után felragasztani. (Tényleg, miért nincs olyan állvány, amiről nem lehet szinte azonnal elhagyni a gumilábat?)

Második sarok: a magasság állító

Szinte minden gyártó a klasszikus kúpos gyűrűs szorítót választja. Semmi baj ezzel, remekül bevált, biztonságos, megbízható konstrukció. A DH azonban megspékelte egy pont marokméretű, recézett, hosszú fogantyúval, mellyel kényelmesen és erősen (nagyobb átmérő = nagyobb erőkar) rögzíthetjük a magasságállító rudat. Jó fogású, kellemes tapintású.

Harmadik sarok: a gémtartó

Az Achilles sarkak legnehezebbike a gémtartó. természetesen öntött alumínium ez is, gumiszerű betéttel és egy szintén alu szorítókarral. Kényes egyensúlyt kell itt megvalósítani: meghúzva biztosítani kell a gémtartónak, hogy a gém még nehéz mikrofon esetén se fittyedjen le, de bírnia kell azt is, hogy a szorítókar meglazítása nélkül erőből lehajtott gém ne törje el a tartót. Jelentem rendkívül erősen meg lehet húzni a gémtartót, még egy nehéz stúdiómikrofon is előbb dönti fel az állványt (külső behatásra), minthogy lehajoljon a gém. A gémtartó a függőleges állványrúdra menettel rögzíthető. A gém szorítására, ill. az összecsukható változatban a hosszának növelésére a tönkön talált műanyag persely fém szárnyas csavar kombó szolgál.

A mikrofon kengyel rögzítése a kétféle szokásos menettel (3/8” és 5/8”, tartozék közcsavarral) és egy a kengyel pozícióját rögzítő ellenanyával oldható meg.

Vegyem? Ne vegyem?

Mindig ez a fő kérdés, megéri-e megvenni? Tulajdonképpen ez egy bizalmi kérdés, tapasztalat híján bízom-e annyira a megismert konstrukcióban, hogy hosszú évekre magam mellé vegyem. Masszív, jó felépítésű átgondolt termékcsalád ez, jó ár érték aránnyal, én mellette szavazok. De a kiváló DH tokok közé egy mikrofonállvány tok is beférhetne…

A Proel olyannyira bízik a DH családban, hogy élettartam garanciát ad minden állvány mellé a rendeltetésszerű használat mellé.

Hermann János
okl. villamosmérnök
A Szent György Szakgimnázium hangtechnika tanára


2018. november 3. 15:37

Minden jog fenntartva. 2018 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA