MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Felrázva, nem keverve

James Bond a regényben nem véletlenül kérte aperitifként ily módon italát, hiszen – az akkoriba még krumpliból készülő - vodka mellékíze így annyira nem volt átható, valamint a felszabaduló antioxidánsok csökkentették az alkohol káros hatásait, valamint gyorsabban is hűlt le a koktél.
A KORG érti a dolgát, bár mixerként (bármixerként?) nem biztos, hogy rábíznék egy partit, de azt nagyon jól tudja hogyan kell felrázni a piacot.

A történet egyébként egyidős az első Volca-k megjelenésével. Szinte magától értetődött, hogy nagyon jók ezek a kis kompakt modulok, de csak kéne valami hasonló méretű mixer is hozzájuk. A KORG eljátszotta a megközelíthetetlent, többször is nyilatkozták, hogy nem terveznek ilyesmivel előrukkolni…
Ettől függetlenül az igény egyre csak nőtt és annyi hack, DIY és áthidaló megoldás született, hogy már szinte önálló kortárs művészeti ág lett a Volca-khoz passzoló keverők építése, beszerzése. Aztán jöttek további Volca-k, és újra beindult a találgatás és az emberek annyire nem bírtak magukkal, hogy látványterveket készítettek a nem létező eszközről. A kommunikáció azonban továbbra is tagadta a dolgokat, mint egyszeri laposföld-hívő az űrrepülést, pedig már mi is lobbiztunk…
Aztán eljött 2018 év eleje és megtörtént, meghallgattatott a rengeteg fohászkodás. Az épp aktuális NAMM Show-n bejelentették, lesz Volca keverő, vagyis Volca Mix. A piacot pedig ferázta, hogy végre keverhetünk.

A méret és a forma adott volt, ez ugye nem hagy nagy mozgásteret egy keverő kialakításához, hiszen a 193x135x46 mm nem túl sok, azonban a gyártó meglehetősen jól oldotta meg a feladatot. Lássuk mi fér bele ebbe a kis dobozba, balról jobbra, fentről lefelé.
Bekapcsológomb, tápcsatlakozás, és 3 db VOLCA DC OUT kijárat. Remek, úgy sem fért volna 4 db KA350-es táp a 6-os elosztómba sehogy. Így viszont elég bedugnunk egy darabot és a – tartozék – továbbfűző nyúlfarkakkal meg is oldottam az áramot, és még helyem is marad a 6-os elosztómban másnak, de erre még később visszatérünk.
Rá is térhetünk a lényegre, a nagybetűs CSATORNÁKRA, hiszen ez a dolog lényege. Először is szögezzük le, hogy két monó és egy sztereó sáv áll rendelkezésünkre alapesetben. Monó? Igen. Azért monó, mert a Volca-k jó része monó eszköz, lásd Kick, Bass, Keys, Beats és csak kettő sztereó, FM és Sample. Tehát van 3 db 3,5 mm-es JACK csatlakozónk bemenetként, hogy összegezzük dobozkáink (szintink, más dobgépünk, kávédarálónk) hangját. Mi tartozik egy sávhoz? Először is egy kombinált szűrő, ami szerintem hasznosabb a mások által vízionált, klasszikus EQ-nál. A performanszban legalábbis effektíve jobban használható, mint egy 2 vagy 3 sávos hangszín. Az elmélet nagyon egyszerű: lefelé LP, felfelé HP, tehát ha balra tekerjük aluláteresztő, ha jobbra, akkor felüláteresztő szűrő. Lehet vitatkozni, de azért lássuk be, hogy ez nem az a keverő, ahol precíz EQ-zgatással kéne bármit helyretenni. A kombinált szűrő alatt egy SEND poti bújik meg sapka nélkül, mégsem akar senki belekötni. Miért is tenné, hiszen nélküle sokkal szegényebb lenne a termék. Ez ugyanis azt szabályozza, hogy mennyit szeretnénk az adott csatornából az effekt kijáratra (SEND OUT) küldeni, mert a Volca Mix-nek olyanja is van, de erre is visszakanyarodunk még.
A SEND alatt egy – nem mindig – világító M feliratú nyomógomb leledzik, ő a MUTE, vele tudunk drámai belépőt adni az adott sávnak, vagy hirtelen kinémítani. Már csak a csatorna fader maradt hátra, ami szintén kék színben illuminál és lehetőséget ad +6 dB túlvezérlésre is, ha épp kevés lenne a bejövő jelünk. Útjuk rövidnek tűnhet, de itt sem kell azért annyira precíznek lennünk, nem Celine Dion fő vokálsávja van a kezünkben.
Tovább haladva a felső sorban AUX IN, SYNC OUT, SEND OUT és fejhallgató csatlakozásokat találunk. Az AUX IN volt az amire azt írtam, hogy később tárgyaljuk, el is jött az ideje. A Volca Mix ugyanis komplett effektkörrel rendelkezik (SEND OUT/AUX IN), ahova bármit befűzhetünk, amit kis JACK-re tudunk alakítani. Jellemzően MiniKaoss-t ajánl a gyártó, de bármi szóba jöhet. Ha nem tartunk igényt erre a szolgáltatásra, akkor azonban még egy bemenetet kapunk vele extraként! Nem mellesleg máris van mire használni a megüresedett helyeket az elosztónkban!
Ahogyan a tápellátását, a ritmusérzékét is meg tudja osztani a kis doboz, a már jól ismert 3,5 mm JACK  SYNC csatlakozón, amelyet minden Volca-n, de még a Monologue-on és a Minilogue-on is megtalálhatunk. Így gyakorlatilag a Mix adja a master órajelet, ehhez pedig egy kis kijelző, egy TEMPO poti és egy PLAY gomb is segítségünkre van. Ilyen egyszerű még nem volt a live szinkron ebben a környezetben.

Most azonban csavarunk egyet a dolgokon. Amikor megláttam a prototípust (képen) azonnal erre a 3 potméterre irányult a tekintetem. Nem azért, mert a többi nem érdekelt, hanem azért, mert nem tudtam mik ezek. Azóta persze megfejtettem, ezek az úgy nevezett master effektek, amiből kettőt is kapunk, és főleg a hangzásjavítás a dolguk. A WIDTH potméter egy klasszikus, analóg sztereó expander paramétere, amely nagyobb teret eredményez a kimenő mixen. A DYNAMICS és SPEED pedig egy szintén analóg kompresszor paraméterei. Fontos azonban megértenünk a két master effekt architektúráját. A master jel még az effektek előtt áthalad egy crossover-en, tehát frekvenciájában elválasztódik és míg a mélyek a kompresszor felé veszik útjukat, a magasak az expander felé kerülnek továbbításra. Itt azonban nem ér véget a történet, ugyanis ez lehetőséget ad a sidechain-re, ami elengedhetetlen a modern elektronikában. Így a mix meglehetősen ütősen szólal meg, komolyabb posztprocesszálás nélkül is.
Most már tényleg csak a kimenetek maradtak hátra, amik közül a fejhallgató nem szorul nagyon magyarázatra, de azért a jobb felsőben lévő sztereó RCA pár már inkább érdekes, ismerve az eddigi ragaszkodást a 3,5mm-es kijáratokhoz. Így már sokkal jobban illeszthető az eszköz mondjuk egy DJ keverőhöz, vagy hangkártyához is. A VOLUME poti sem tartogat nagy izgalmat, aki nem tudja mire való, ne tekerje koppig, mert fájni fog, de ezt megelőzendő, szerencsére kaptunk egy LED-es, kétszer 4 szegmenses kivezérlésjelzőt.

Akinek olyan érzése van, hogy valamit kifelejtettem, igaza van. A két alsó sarokban lévő lyukakra gondolok, amelyek első ránézésre is hangszórórácsnak tűnnek is másodjára is azok maradnak. A Volca Mix az indokolatlan hangoskodás elősegítése érdekében két hangszórót is kapott, melyek egy mozdulattal kiiktathatók, ha csúnyán néznek ránk a vonaton, miközben egy laza acid trekket próbálunk kicsiholni egy Volca Sample-ből és egy Bass-ből például.
Apropó kombinációk. Igaz, hogy a 3 (+1 AUX) csatorna nem túl sok, de rengeteg lehetőséget rejt magában. Én stílusomnak megfelelően egy Volca Kick, egy Sample és Monologue triumvirátussal kezdeném a keverést, de ez valóban meglehetősen zenefüggő. A lényeg azon az elven van, amit már sokszor hangoztattam, a kevesebb több. Inkább 3 jó hangforrás, mint 33 feltört VST hangszer.
Tehát így rázta fel a piacot a Volca Mix, hogy jobban essen a zenélés és egyszerűbb legyen a keverés is.

Gergics Attila
www.audmax.hu


 

2018. augusztus 19. 18:12

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA