MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Hammond Artist Center Budapesten

Európában elsőként Budapesten: Hammond Artist Center nyílt a Hangszer Plázában. Mint tudjuk, a hangszerek királynője az orgona, ennek alapján az elektromos hangszerek királynője a Hammond orgona. A valaha megalkotott legtökéletesebb hangszerek legpatinásabb márkája a Hammond. Nevét, hangját szinte mindenki ismeri és aki egyszer hallotta, az egész életére a varázsa alá kerül. Április utolsó napjaiban Budapesten méltó környezetben nyílt meg a kontinens első Hammond Artist Centere, ahol a Hammond hangszereinek és kiegészítőinek teljes skáláját kipróbálhatja bárki, akit érdekel. Az ünnepélyes megnyitón Király Vajk, a Forte Music ügyvezető igazgatója stílszerűen orgonaszörppel kínálta az egybegyűlteket, akik mindannyian a Hammond orgona szerelmesei. 

A megnyitó előtt az előzményekről Kaposvári Gábor, a Forte Music termékinformációs és értékesítési szakembere számolt be:

A Forte Music Kft. alapvetően gitárokkal és kiegészítőikkel foglalkozik, tehát a gitározás köré csoportosítható termékek alkotják kínálatunk nagyrészét. Észrevettük azonban, hogy a gitárosok egyre nyitottabbak, szélesebb körben mozgolódnak, már nem úgy indulnak el egy koncertre, hogy felkapják a tokot és cipelik az egy szem gitárt, hanem már mindenféle berendezést és kelléket visznek magukkal, hódít az old school stb., így kerültek képbe a szájharmonikák is. Az egyik fő szájharmonika márkánk a Suzuki lett, és miután ők a Hammond tulajdonosai is, szinte törvényszerűen jött a felkérés, hogy képviseljük a Hammond orgonákat is. Ezt mi örömmel és büszkén elvállaltuk, egy ilyen legendás márkával foglalkozni megtiszteltetés. A Hammond drága, és népszerű hangszer. Ez a két jelző kereskedelmileg üti egymást, viszont az tény, hogy nagyon sokan szeretnék látni és kipróbálni. A Hammond Suzuki Europe céggel folytatott tárgyalásaink során ez volt az egyik fő szempont, teljesen azonos állásponton voltunk. A közös elképzelés, valamint kiváló partnerünkkel, a Hangszer Plázával való megegyezés során jutottunk el arra a pontra, hogy Európában elsőként megnyithattuk ezt a bemutatótermet.

Mivel szembesül az érdeklődő, aki betér a Hammond Artist Centerbe?

Mint minden bemutatóteremnek, ennek is az a legfőbb célja az aktualitások közönség elé tárása. A Hammond tradíciói a csöves, analóg Hammond orgonákról szóltak. Ez a kor előrehaladtával változott, az új technikának köszönhetően mobilisabbak a hangszerek, nem kell olyan sok gondot fordítani az elektroncsövek ápolására, több mint száz kilogrammos szekrényeket mozgatni például egy turnén keresztül. Az új elvárásoknak megfelelően kifejlesztették a digitális Hammond hangszereket, ezek láthatók és ezek kipróbálására van lehetőség itt. Az egész sorozatot kiállítottuk, az egyszerűbb és súlyra könnyebb, mindösszesen hét kilogrammos színpadi hangszereket épp úgy, ahogy a klasszikus B3-as modellre fazonírozott XK-5 szekrény-orgonát is a lábpedálsorral és az elmaradhatatlan Leslie-vel.

Mielőtt belevágtatok a Hammond hangszerek forgalmazásába, történt-e piackutatás az igények felmérésére?

Természetesen! Részletgazdag esetfeltárásokat folytattunk, több százezres mintavétellel... Komolyra fordítva a szót: Magyarország kis piac. Érkeznek az impulzusok a zenészek részéről, inkább a megérzések számítanak. Ezek alapján pedig komoly igény van a Hammond hangszerekre. A Hammondos külön „madárfajta”: ők pontosan tudják azt, hogy mire van szükségük, épp emiatt óriási öröm számunkra, hogy pont ez az embertípus nyitott arra, hogy a tradíciókat követve a megújult Hammond modern eszközeivel is képesek azonosulni. Amikor a bemutatóterem kialakításába fogtunk, ezzel egyidőben, ám ettől függetlenül már megindult az érdeklődés a márka iránt. A hangszer-kereskedelemben a megszaglászás, a simogatás, a kipróbálás elmaradhatatlan. A Hammond Artist Centernek is ez az elsődleges célja.

A meghívó szerint egy évig látogatható a Center. Mi lesz utána?

A jelenleg itt látható hangszerekre vonatkozik ez az egy év, addig biztosan itt lesznek. Ez meghosszabbítható, illetve változtatható is lesz. Nyilvánvaló, hogy a bemutatótermek választékát időszakonként meg kell újítani.

A Hammond-játékosok egy külön kaszt, akik ismerik és követik egymás munkásságát. Törekvése a Hammond Artist Centernek, hogy ezt a „családot” egybetartsa?

Olyannyira, hogy ezt már el is kezdtük. A szociális média ennek nagyon jól működtethető terepe, a Facebookon létrehoztuk a Hammondosok Klubját, ahol gyorsan és sokan felsorakoztak többek között olyan Hammond-művészek is, akiket a színpadokról is már régóta jól ismerünk. Fiatalok és idősebbek egyaránt. Ez az, ami hitelt ad a klubnak. Nem számítunk tömeges tagságra, viszont az lenne jó, ha a tagok kommunikálnának egymással és kicserélnék a tapasztalataikat, gondolataikat. Ezen a fórumon nem kereskedni, hanem információt cserélni szeretnénk. Ezzel a nyitottsággal és együttműködési szándékkal várjuk a csatlakozni szándékozókat. Amiatt is jó kezdeményezés ez, hogy a Hammond-használók kommunikálni tudjanak egymással, mi pedig azokat az aktualitásokat, amiket a gyártótól első kézben kapunk, azonnal megoszthassuk velük.

Hogyan pozicionáltátok a Hammond hangszerek hazai fogyasztói árát?

A gyártó pozicionálta az árakat, mi ezeket, az európai javasolt fogyasztói árakat használjuk.

A Hammond Artist Center megnyitójának díszvendége Dirk Van der Linden, a Hammond Suzuki Europe bv értékesítési menedzsere kettős szerepben volt jelen: egyrészt a céget képviselte, másrészt, mint a Hammond orgona virtuóza és szakértője, a minden részletre és érdekességre kitérő bemutatója közben mini-koncertet is rögtönzött, sőt, a jelen levő hazai orgonistákat is invitálta közös játékra.

A rendkívül jó hangulatú bemutatón vele is beszélgettünk:

Európában első alkalommal nyílt Hammond Artist Center, majd Budapesten kívül hamarosan London és Párizs ad otthont hasonló létesítménynek. Jártál-e a világ más pontján ilyen jellegű bázison, és ha igen, hol?

Belgiumban és Hollandiában már működik egy-egy bemutatóterem, de ez az első Hammond Artist Center itt, a ti fővárosotokban, Budapesten. Remélem, sok követi még világszerte.

Sokrétű művész vagy: gitározol, zongorázol és orgonán játszol. Mikor és hogyan fedezted fel magadnak a Hammond orgonát?

Tizenkét éves koromban kezdtem el jazzt játszani szülővárosom, Antwerpen helyi jazzbárjaiban. Sok jazzgitáros lemezén hallottam Hammond orgonát, majd sikerült vásárolnom egy Hammond L100P-t és egy Leslie 760-t.

Kik a példaképeid vagy a kedvenceid a Hammond-művészek közül?

Több Hammond-játékos is a kedvencem, például Jimmy Smith, Jimmy McGriff, Jack McDuff, Wild Bill Davis vagy Lonnie Smith. Természetesen Rhoda Scott is közéjük tartozik, aki április 14-én Budapesten lépett fel. Nagy szerencsémre két alkalommal is játszhattam vele a belgiumi Hammond Festivalon. Felejthetetlen emlék!

Mennyiben igényel más technikát Hammond orgonán játszani, mint az egyéb billentyűs hangszereken?

Teljesen más, stílustól függetlenül, legyen az jazz, blues vagy rock. Hangzásban, játékstílusban...  a két manuál, a láb-basszus pedálsor és az egyéb pedálok összehangolt működtetése nagyon fontos, ha Hammond orgonán játszik az ember.

A Hammond-orgona különböző műfajok alaphangszere, a jazz-művészek körében éppen annyira népszerű, mint a rockzenészek között. Rangot ad egy művésznek és a zenekarának is ez a patinás név, de színpadi látványként is lenyűgöző. Mi az oka annak, hogy a korábbi években talán kicsit háttérbe szorult a Hammond a többi márkához képest? Vagy ez csak Magyarországon érezhető így?

A Hammond orgona jól ismert a jazzben és a bluesban, de a rock műfajának is fontos hangszere. Azonban a használata visszaesett a '80-as években, amikor a szintetizátorok váltak népszerűvé (new wave, szintetizátorral készített zenék). Ez nem csak Magyarországra, hanem egész Európára jellemző volt. Amerikában más volt a helyzet a gospel zene és a blues miatt.

A Hammond az 1980-as évek közepén kivonult az üzletből, majd a japán Suzuki Musical Instrument Co. vitte tovább ezt a patinás márkát, továbbfejlesztve a kornak megfelelő technikával. Melyek voltak ezek az alapvető változtatások?

A legalapvetőbb változtatások között volt a teljesen egyedi, remek hangzás megtartása mellett a sokkal kisebb súly és a modern külső megjelenés elérése. Ezek szem előtt tartásával elértük, hogy a legrégebbi orgonamárkát visszasegítsük a csúcsra, ahol azóta is van.

A koncertjeiden több típust is használsz: láttalak C2, B3, de Sk 2 mögött is. Véleményed szerint a klasszikus, elektro-mechanikus hangszerek hangképéhez mennyire hűségesek a mai, digitális típusok? Tudják-e teljes mértékben az igazi, hamisíthatatlan Hammond-hangot, vagy esetleg túlmutatnak-e azon?

Régen a C2 vagy a B3 típuson játszottam. Miután felléptem a londoni Hammond Fesztiválon  (nagyjából tizenöt évvel ezelőtt), a Hammond Europe támogatását élvezem. Akkor még az XK3 típuson játszottam. Az SK2 megjelenése után leginkább azt használtam, elsősorban azért, mert abban az egy hangszerben több más is megbújik, mint például az akusztikus hangversenyzongora, a különböző elektromos zongorák, mint például a Rhodes, vagy akár a Clavinet, melyet a ’70-es években Stevie Wonder terjesztett el és vált népszerűvé jellegzetes hangzásával a funky zenében. Manapság általában az SKX a hangszerem (2 extra hangszínnel és 3 csoport drawbarral felszerelve. A legkomolyabb fellépéseimen a fantasztikus XK5-öt használom. Ez a személyes kedvencem, maga a 2017-es B3! Ez a hangszer mindent tud! Multi-contact billentyűk (mint a réginél), 2 előerősítő (az egyik valóban csöves), a hangszín-generátor ereje és hangja olyan, mint a régié volt, a "sampling/modelling" technológia miatt. Ugyanez igaz a chorus/vibrato scannerre is. Egy kiváló, könnyedén szállítható, és csupán 40 kilós hangszer.

Több más gyártó is megpróbálkozik a Hammond orgonáéhoz hasonló hangot előcsalogatni a hangszereikből, mégis érződik egy fajta „műanyag” íz, míg a Hammond újabb generációinál ez nem tapasztalható. Miben rejlik a titok?

A titok talán nem is titok igazán... minden a lelken és a hangzáson múlik.

A Hammond Suzuki világszerte, és ezen belül a Hammond Suzuki Europe bv milyen célokat fogalmazott meg és milyen lépésekben halad azok felé, hogy a Hammond orgona ismét elfoglalhassa az őt megillető pozíciót: a Hangszerek Királynője jól megérdemelt vezető helyét?

A Hammond Europe-ban például két zenész is dolgozik ezen, Pascal Lanslots kollégám, aki egy remek muzsikus és a termékspecialistánk egyben és én. Folyamatosan dolgozunk a hangzáson és rengeteg máson. Nem helyes, ha azt mondja az ember, hogy "igen, az XK5-nek jó a hangja, ez így lesz tökéletes", mert ez nem így van. Ha a zenészek a "pipe organ" beállítást használják, akkor annak tényleg úgy kell megszólalnia, mint egy templomi orgonának. Az XK5 hangja azért olyan erőteljes, mert a motor kapacitásának 70 százaléka még szabad, vannak tartalékai.

Melyek a legfőbb érveid egy potenciális hangszervásárló, akár fiatal tehetség vagy öreg profi esetén, hogy a Hammond mostani kínálatából válassza ki új hangszerét?

A színpadi zenészeknek azért is kedvezőek a hangszereink, mert nem olyan nehezek, mint a régiek voltak, de a hangzásuk ugyanolyan maradt. Ha a zenekarnak orgonára, szintetizátorra, elektromos vagy akusztikus zongorára van szüksége, ezt mind megtalálja a Hammond SKX-ben. Mit kínál tehát a Hammond? Mindent, amire egy billentyűs játékosnak szüksége lehet. A hangzás minden esetben nagyon hiteles!

A Hammond orgona elképzelhetetlen Leslie nélkül: ebben a tekintetben mit tudsz elmondani nekünk? A Leslie-t ugyan úgy fejleszti a Hammond Suzuki, mint az orgonákat?

A Leslieket még mindig rotorral és motorral gyártják, mint régen. A Leslie XB122 pont olyan, mint a régi 122 Leslie, 40 wattos elektroncsöves erősítővel. A legtöbb zenész élőben a Leslie 3300-on játszik (280 wattos tranzisztor erősítővel és egy elektroncsöves erősítővel). Ebből van hordozható és fa változat is. Én kettőt is használok (egy flightcase-ben vannak).  Aztán van még a Leslie 2101, és a felső rotoros 2103 extra hangszórókkal kiegészítve. Egy is egy kiválóan megszólaló Leslie.

Milyen gyakran jársz Magyarországon és ismersz-e magyar zenészeket, Hammond orgonistákat?

Ez a harmadik alkalom, hogy Magyarországon járok, de az első látogatásom Budapesten. Előtte kétszer zongoráztam a bánki Jazzfesztiválon.

A munkád során – te vagy a Hammond Suzuki Europe bv kereskedelmi vezetője – mekkora segítséget nyújt az, hogy a hangszer avatott művésze vagy?

Előfordul, amikor a Benelux-államokban egy hangszerüzletben vagyok, hogy odajönnek hozzám emberek, hogy: "voltam a koncerteden itt vagy ott". Múlt héten ez kétszer is megtörtént. Véleményem szerint nagyon fontos, hogy egy olyan brand kereskedelmi vezetője vagyok, mely hangszerét amúgy is használnám. Imádom a Hammond orgonát, mindig is a szenvedélyem volt. Amikor koncertezek, mindent beleadok, az energiám száz százalékát. Ugyanezt teszem a munkámmal is.

Rozsonits Tamás & Tamás Rozsonits jr.

www.forte.hu
hangszerplaza.hu
www.hammond.eu/


 

2019. április 30. 18:23

Minden jog fenntartva. 2019 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA