MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Kreatív válaszok a zeneipari kihívásokra

Fernbach Erika, a Majdnem Híres Rocksuli egyik vezetője idén ősztől átvette a Hangfoglaló Program Könnyűzenei Menedzsmentképzést Támogató Alprogram vezetését, és az ennek részeként működő, most megújuló Backstage sorozat koordinálását. Arról, hogy mitől lesznek a célcsoport számára még hasznosabbak a Backstage-programok, az alábbi interjúban mesél.

A Backstage nem új program a magyar zeneipar piacán, mégis foglaljuk össze: mi ez és miért jött létre?

A Backstage a Hangfoglaló Program 2014-es indulásától kezdve a Könnyűzenei Menedzsmentképzést Támogató Alprogram keretében havionta jelentkező sorozat, amelynek célja, hogy a zeneipari ismereteket minél szélesebb körben terjessze. A könnyűzenei menedzsmentről, valamint magáról a zeneiparról is rendkívül kevés és hiányos információval rendelkezik nemcsak a szélesebb közvélemény, hanem az induló zenekarok, a kezdő menedzserek és a zenészek is. Azt, hogy miként működik a menedzsment a szakmában dolgozók is sokszor csak a saját bőrükön tanulták meg, hiszen nem állt rendelkezésükre összefoglaló ismeretanyag. A Backstage-sorozat célja ezeknek az elméleti és gyakorlati tudnivalóknak az átadása. 

Mit jelent pontosan a Backstage megújulása?

A Backstage a Hangfoglaló program öt évadon át futó egyik legsikeresebb és “legláthatóbb” rendezvénye volt, amely szakmai-zeneipari találkozási pontként is funkcionált. Azonban beláttuk, hogy a Backstage ebben a formájában nem tud minden igényt kielégíteni. Nem lehet egyszerre az induló zenekarok, a zeneiparral most ismerkedő menedzserek és a szakmában 5-10 éve tevékenykedő szakemberek kérdéseire és problémáira választ adni. 
 
Hogyan lehet a gyakorlatban kezelni ezt a problémát?

Az eltérő igények és célközönség miatt szétbontottuk a Backstage-et, változtattunk a formán, bővítettük az eszköztárat, így a hatodik évadban már havonta két eseménnyel jelentkezünk, Backstage Start és Backstage Plusz néven. Az új évadban vidéken is útjára bocsátjuk a rendezvénysorozatot: Pécsen és Debrecenben lesznek Backstage-ek az őszi-téli évadban, valamint Backstage Extra néven különbözőn nagyrendezvényekre (pl. a Klipszemlére) is szervezünk eseményeket.

Mi a különbség az egyes az események között?

A Backstage Starton előadások formájában, zeneipari szakemberek segítségével igyekszünk minél több információt átadni, míg a Backstage Pluszon kerekasztal-beszélgetéseken keressük a megoldásokat a felmerülő kérdésekre. Mindkét rendezvényhez – a korábbiaktól eltérően – kapcsolódni fog egy-egy workshop: a Backstage Start esetében az előadók vezetésével segítjük a résztvevőket abban, hogy az elméleti tudást gyakorlatban is alkalmazhassák, míg a Pluszhoz egy listening session kapcsolódik. Ennél zenekaroktól és előadóktól várjuk az anyagaikat, amelyeket aztán zenei menedzserek, fesztiválszervezők, klubosok elemeznek saját szakmai szempontjaik alapján.

Nem lesz ez bántó vagy kínos az érintett előadóknak?

Igyekszünk szakmai észrevételeket megfogalmazni a produkciók kapcsán, nem pedig értékítéletet mondani. A hasonló elemzések külföldi konferenciákon nagyon népszerűek, hiszen első kézből kaphatnak visszajelzéseket a résztvevők a produkciójukról a szakma fontos szereplőitől. Szeretnénk ehhez hozzásegíteni az itthoni zenekarokat, előadókat is, természetesen amennyiben erre van a részükről nyitottság.
 
Kikre számítotok? Milyen friss tudásokat adhat nekik ez a sorozat?

A Backstage Start a zeneipari alapokra koncentrál, elsődleges célközönsége az induló zenekarok, kezdő menedzserek. A Backstage Pluszon azokat a kérdéseket járjuk körül, amelyek a zeneiparban már pár éve tevékenyen résztvevő menedzsereket, zenekarokat, előadókat érintik. Próbálunk minél szélesebb közönséghez eljutni: a kezdőktől a szakmában otthonosan mozgó szakemberekig. A zenei menedzsment és a zeneipar a kreatív iparágon belül folyamatosan fejlődő terület, ahol a szakembereknek minden pillanatban lépést kell tartaniuk a változásokkal. Up-to-date információkkal kell rendelkezniük, és kreatív válaszokat kell adniuk a kihívásokra, úgy hogy ezek az őket alkalmazó zenészeknek és művészeknek is megfeleljenek.

Mesélj az első pár Backstage-eseményről!

Szeptember 11-én egy Backstage Starttal indulunk új helyszínen, a TRIP Hajón. A Start keretében induló zenekarokat érintő kérdésekkel foglalkozunk: zenekar alapítás, első koncertek, turnék szervezése, kommunikációs alapok vagy jogdíjkérdések. Az első alkalommal Bánki Nikoletta és Szalai Attila lesznek a vendégeink. Szeptember 24-én jön a Backstage Plusz, a Lumen Kávézóban, ahol négy menedzsert ültetünk egy asztalhoz: Király Alidát, Ligeti Szilviát, Czeglédi Szabolcsot és Kovács Ákos Dadant. Itt már az építkezésről lesz szó: megvoltak az első koncertek, turnék, kijött az első album. Ezek után hogyan lehet tovább lépni, közönséget és bázist építeni?

Te magad, bár egyáltalán nem vagy új a zeneipar és a képzések területén, most vetted át az Alprogram koordinálását. Mi a személyes motivációd?

Azzal, hogy átveszem az Alprogram koordinálását, szélesebb zeneipari ismeretterjesztő tevékenységet szeretnénk kibontakoztatni: a zenei menedzsment alprogram ne csak szakmai eseményekről szóljon, hanem legyen elérhető online és offline tudástár is, melynek segítségével a zeneipar szereplői számos felesleges kört megspórolhatnak maguknak, a szakma számára könnyebben átlátható keretek épülnek ki, és nem utolsó sorban mindez a zenészek, az előadók számára biztonságosabb és kiegyensúlyozottabb működést jelent, ahol elsősorban arra tudnak koncentrálni, amihez a legjobban értenek: a zenére és a zenélésre.


2019. szeptember 14. 04:38

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA