MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Különvélemény - avagy a 21. század közléskényszere

Tom Cruise a filmben előre látta mi fog történni, de lefogadom, hogy arra ő sem gondolt, hogy tizenévesek százezres nézettséget érnek el pár nap leforgása alatt videó- és hanganyagaik interneten való közzétételével. Mondjuk ő nem is ezen a területen tevékenykedett, bár lehet jobban tette volna...

Véleménye ugyanis mindenkinek van, amit régen is hangoztattunk ugyan, csak akkor még a publikálás pillanatában nem tudta az egész bolygó magáévá tenni. Most hogy felgyorsultak az események, egyre többen, egyre több témában érzik fontosnak az egész világ tudtára adni tapasztalataikat, észrevételeiket, vagy teljesen haszontalan, ám annál szórakoztatóbb fecsegésüket.

A vloggerkedés, internetes műsorok készítése ugyanis az egyik legjobb biznisz manapság, és még csak olyan nagy produkció sem kell hozzá, hiszen egy termék kicsomagolása és egy gyors vélemény is futótűzként terjed, nem beszélve arról ha egy felkapott, új játékról vagy műszaki cikkről van szó. Ha a kellő számú feliratkozónknak elmondjuk mit gondolunk a húsevésről, politikusokról, egy új filmről, főleg ha mindezt élőben tesszük és rendszeresen, kvázi híres "TV-s személyiséggé" avanzsálhatunk.
Meg is teszik az emberek - főleg a fiatalabb korosztály - és arcukat vállalva belemondják ügyes-bajos dolgaikat a kamerába és máris jönnek a lájkok/kommentek.

Itt azonban megállunk egy kicsit. Rengeteg ilyen videó megnézése után arra jutottam, hogy ez mind szép és jó, de ahhoz hogy hosszú távon is érdekes legyél, egyre jobb minőséget kell tudnod produkálni. A fejlődés elengedhetetlen, hiszen minél többen ismernek, annál nagyobbak az elvárások is és a vlogger nem teheti meg többé, hogy a laptop webkamerájába hajol és a beépített mikrofon zúgása legyen a társa a hírnév útvesztőjében.
Ahhoz hogy igényes és jó adást tudj "közvetíteni", jó eszközök is kellenek. Egy jobb kamera, hangkártya és mikrofon. Akár élőben akár konzerv műsorban gondolkodunk, ha jól szólalunk meg, az már fél siker.

Ezt ismerte fel a Tascam is, akik mindjárt két típusú hangkártyát is piacra dobtak a netes rádióadások és videók készítőinek. A MiNiSTUDIO-sorozat két típusa az US-32 Personal és az US-42 Creator, alapvetően két USB-s hangkártya, ami hagyományos üzemben 1, illetve 2 mikrofon jelét rögzíti.
Ha azonban rápillantunk a két kis fehér dobozra, furcsa dolgokat láthatunk rajtuk. Gumipadok, effekt szabályzó potméter, ON AIR kapcsoló...
Ezek azok a dolgok, amik kiemelik ezeket a dobozokat a piac többi szereplője közül, segítségükkel jingle-öket játszhatunk be élőben az adás közben, szabályozhatjuk a reverb mennyiségét vagy le is némíthatjuk a mikrofonunkat. Nézzük meg részletesebben őket.

Kezdjük a kisebbik dobozzal, amin egy monó felvételi csatornát találunk, amit XLR, vagy akár kis JACK mikrofonnal/headset-tel is használhatunk, attól függően miben utazunk. Utóbbi megrögzött gamer-eknek is nagy segítség, az online kommunikációban ugyanis ugyanolyan fontos a beszédérthetőség!  A kimenetek ki is merülnek a kétféle fejhallgató kijáratban, 6,3/3,5 mm JACK.
Amennyiben nem rendelkezünk még mikrofonnal, de mindenképp jobbat szeretnénk a laptopénál, a TASCAM elhelyezett egy mikrofonkapszulát a doboz fedlapján, így a bal oldalon lévő választókapcsolóval már 3 forrás közül választhatunk. A profi XLR bejárat mellett tehát egy kis JACK és a beépített kapszula is opció. Ettől jobbra találhatjuk a REVERB szabályzóját, mellyel élőbbé varázsolhatjuk hangunkat némi térrel. El is érkeztünk az ON AIR gombhoz, ami a rádiózás világából ismerős lehet mindenkinek. Ha ez a gomb világít, bizony hallanak minket az éterben, ha azonban kikapcsoljuk nyugodtan szidhatunk bárkit a stúdióban, nem kerülünk kellemetlen helyzetbe. Legalábbis nem emiatt...
Az EFFECT gomb megnyomásával a módosítás azonnali a hangunkon, szintén a rádiózásból ismert mélyebb/magasabb oktáv, vagy egyéb mókás elváltoztatás, pl. robothang köszön vissza, a PON gumipadokra pedig gyakorlatilag azt programozhatunk, amit akarunk. Tapsvihar, villámlás, vagy bármit ami a műsorunk tematikájához illeszkedik.

A nagyobbik típus is ezen az ötleten nyugszik, a bemenetek számában, illetve a vonali kimenetben (hátlapi RCA), és annak szabályozhatóságában van mindössze különbség. Az US-42-n ugyanis már két mikrofon bejáratot találunk, tehát akár vendégünk is lehet a műsorban, ezért cserébe azonban a beépített kapszuláról le kell mondanunk.
A két készülék lelke egyébként mindenképpen a szoftverben rejlik. Itt is okos megoldással találkozhatunk, ugyanis ha nincs hangmérnöki vénánk, lehetőségünk van egy EASY módra, ahol nem kell belebonyolódni az EQ fejtegetésébe és a kompresszor arányaiba, beállítjuk a kívánt effektet és hanghatásokat és mehet is a one-man-show. Ha azonban jól boldogulunk a potméterek világában, válthatunk EXPERT módra, ahol roppant precízen hangolhatunk mindent az előbb felsoroltakon túl is.

Az ugye nyilvánvaló, hogy ezek az eszközök már a számítógép alapú broadcasting, azon belül is főleg a home-broadcasting felhasználásra készülnek, tehát PC/Mac alapon kiválóan teljesítenek. Azonban a világ már lassan ezeken az eszközökön is túlhalad, tehát alapvető elvárás volt az iOS-kompatibilitás, így már mobilnettel/wifivel egy iPhone-nal, vagy iPad segítségével bárhonnan oszthatjuk az észt.

Tom Cruise, lejárt az időd, ez már megtörtént, és nem is bánták meg.
Egyelőre...

Gergics Attila
www.audmax.hu


 

2017. június 10. 11:11

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA