MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Leander Kills: Platina, szimfonikusok, koncertlemez, hangtechnika…

Köteles Leanderrel fél éven belül a második interjút készítem már a MM magazin számára. Persze ez indokolt is, hisz a gitáros szekció nemrég lett Ibanez endorser, márciusban többek közt egy szimfonikusokkal közös koncertet is tolnak a srácok, ami később lemezen is megjelenik majd. Meg ugye itt van A Dalban való eredményes szereplésük is, de az általuk használt keverőpult, mikrofonpark kérdését is körbejártuk…

2017. Szeptember 22-én jelent meg az Élet a halál előtt című második lemezetek, ami már szeptember végére bearanyozódott. Gratulálhatok e már a platinához?

Egészen pontosan ma kaptuk kézhez!

Szuper, gratulálok! A Hammer év végi közönségszavazásán is nagyon jó pozíciókat értetek el mindenféle kategóriákban. Te minek tulajdonítod azt, hogy aránylag rövid idő alatt ilyen nagy népszerűségre tettetek szert? Meghatározó zenekarrá váltatok a magyar piacon…

Igen, de azért nem volt ez olyan rövid idő! Ha azt vesszük, hogy az első dal jövőre lesz tízéves, akkor kiderül, hogy nem volt ez olyan gyors folyamat. Másrészt szerencsénk is van, mert úgy látom, hogy kicsit ki van üresedve a rock és metál színtér Magyarországon, harmadrészt pedig – nem magunkat dicsőítve- őszintén írjuk a dalainkat, ezek természetesen „jönnek ki belőlünk”. Mi olyan szerzeményeket szeretnék írni, hogy ha valaki tudna zenélni és olyan zenét játszana, mint amit hallani-hallgatni szeretne. Úgy érzem, ez sikerrel működik a részünkről.

Most indul a turnétok a Nomád zenekarral, illetve egy Pallai produkciós csomagban is szerepeltek, többek közt a Road és az USEME társaságában. Merre jártok ezekkel?

Február 16-án Szombathelyen indult a turné, ami május közepéig lekötött időpontokkal zajlik, de van már júliusi dátum is. Ezek között szerepel két budapesti helyszín is, valamint Székesfehérvár, Eger, Kecskemét, Zalaegerszeg, Debrecen, Nyíregyháza és Miskolc is… Egészen pontosan mindent nem tudok felsorolni, mert én is a koncertnaptárunkból szoktam időnként tájékozódni, de azt tudom, hogy a Nomád társaságában hét állomás lesz, és az általad emlegetett Road-os csomag – Ossian, Dorothy, USEME- is öt-hat állomáson lesz látható. Erős kör lesz és mire ennem vége, gyakorlatilag indul a nyári fesztivál és turnészezon…

Március 9-én a Barbában lesz egy koncertetek és 15-én egy szimfonikusokkal közös buli a BMC-ben – szintén Pesten. Nem nagy bátorság két ilyen közeli időpontot tervezni egy városban? Értem én, hogy az egyik szimfonikus, de akkor is…

De, igen, ez elég nagy bátorság! A pesti nagykoncertek legalább egy évre előre le vannak kötve. Szóval ezt így terveztük, egyébként a menedzserünk-kiadónk, Szarka Joseph ötlete volt, hogy az én 33. születésnapomra és március 15-re kössünk bulikat íly módon. A szimfonikust már régóta terveztük, nagyon hamar teltházas is lett a Budapest Music Centerben, a napokban jelentjük be, hogy itt duplázunk és lesz még egy szimfonikus bulink másnap.

Akkor ezt egy kicsit boncolgassuk, hisz nem volt még ilyen jellegű koncertetek!

Akusztikus buli már volt, de ilyen még nem. Ez egy nagy álom, évek óta tervben van, de egy ilyen, baromi nagy falat. Joseph révén jutottunk el Pejtsik Péterhez…

Többek közt After Crying.

Igen, így van! Ő egy durván jó szakember, ő csinálja az átiratokat, a közös megegyezéseink alapján. Egy próbánk már volt és hihetetlen, hogy mik történnek a dalokkal! Elképesztő lesz, a dalaink szimfonikus és filmzenei világba lesznek átültetve, nagyon komoly megszólalással. 36 fős nagyzenekari előadásban csendülnek fel a legnagyobb Leander, Leander Rising, Leander Kills és Amigod dalok. 

A szimfonikusok igazodnak teljes egészében a kész dalaitokhoz, vagy ti is extra, átírt részekkel fogtok játszani?

Ez mind együtt. Péternek leadtam a sávokat, ő azt a saját világára formálja, hangszereli. Lesz olyan, ahol a metál és a szimfonikus hangzás együtt jelenik meg, de lesznek akusztikus részek is. Izgalmas, összetett dolgok várhatók.

Fesztiválokon is egyre jobb időpontokban játszotok, most például az Open Road Festen is a fellépők között lesztek júniusban. Követed, hogy melyik fellépésetek zajlott a legnagyobb nézőszám előtt?

Egy fesztiválfellépés nehezen meghatározható a közönség létszámát illetően, számít, hogy milyen időpontban, ki előtt, után lépünk színpadra, illetve mennyien voltak aznap a rendezvényen… Ez esetben, a kérdésedre én a tavalyi barbás bulinkat emlegetném, mivel ott, november végén volt egy teltházunk és másnap is ennek határát súroltuk a ráadással. Ez nagy dolog, bár megemlíteném, hogy a második napon a Jinjer is fellépett utánunk! Létszám szempontjából ez mérföldkő volt nekünk. De, megyünk tovább, már 2019-re, a 10 éves Leander bulira szervezkedünk… Ez is Joseph találmánya!

Erről már mondhatsz többet is?!

Még én sem tudok többet! Haha!

Menjünk egy kicsit szakmaibb oldalra is! Ibanez endorserek lettetek nemrég. Korábbi gitárosotok, Bodor Máté már korábban az lett… Ha jól tudom, november környékén kellett volna a gitároknak megérkezniük, de volt némi csúszás. Mi volt ennek az oka?

Kicsit „finnyásak” vagyunk mindhárman, a Leander gitáros szekcióban, olyan hangszereket kértünk, amelyek elég speciálisak, vagy pont nem a legfrissebb, raktáron lévő modellek közül valók… Ezért kellett kicsit várnunk, de nagyon készségesek voltak velünk a németek, minden flottul ment. Jól látod, anno Mátén keresztül indult el ez a kapcsolat az Ibanezzel, Szabó Zoli rengeteget segített nekünk a Meinl Distribution-től. Büszkék vagyunk, egy nagy álom teljesült azzal, hogy egy ilyen világmárkát képviselhetünk. Egyelőre szériadarabokat kaptunk, és kértünk, Miki már szerintem az ötödiket legalább! Haha! Nem tud leállni, de megértem… A nagyon speckó - saját színezés szerinti- igényeket  csak Amerikából tudják kielégíteni, de engedélyünk van arra, hogy mondjuk, design elemek - némi átalakítással- megjelenjenek a gitárokon. Szóval még rendelgetünk, váltogatunk az Ibanezek között. Mindhárman endorserek lettünk, de már Jankai Valentín esetében is elindult a dolog, hogy Meinl képviselő legyen, ugyanis a két márka egy cégnél van.

Első nekifutásra hogy vagytok megelégedve a hangszerekkel? Széles mosoly?

Nekem az első komoly basszusgitárom is Ibanez volt, most egy SRFF806-ot választottam elsőre. Miki egy őrült fanatikusa a márkának, 7 húrosokból: RG752 AHM-AWD, Universe UV70P, 6 húrosokból: RGAIX 6 FM, RG350 M Dessert Yellow a készlete, akusztikusból: Ibanez AE 305 NT. Andris is megtalálta a neki megfelelő modelljét, egy FR6UCS-t, ami egy kicsit a Telecaster fazonra hajaz. Mindenki baromi boldog és elégedett!

Keverőpultból is találtatok egy igényeteknek megfelelőt.

Az Audmax volt a segítségünkre ebben a dologban, egy AVID márkájú pultot kaptunk, ami Pro Toolsban dolgozik, így nekem sem volt idegen a dolog, mert a lemezeket is hasonló rendszeren keverem. Kicsit persze más a kettő, de egyből értettem, mi történik… Iszonyat jó digitális cucc ez, nagyon jó konverterrel, hanggal. Az volt a célunk vele, hogy a koncertek előtti beállásokat a lehető legrövidebbre tudjuk venni, vagy akár ki is tudjuk hagyni. Ha a mikrofonparkot nem variáljuk, akkor, ha egy év után visszamegyünk egy klubba, gyakorlatilag be sem kell állni. Bedugjuk a fülmonitorokat és indulhat a buli. A koncerteket is tudjuk rögzíteni, ezekből bármelyik sávot tudjuk később is használni, szóval óriási lehetőségek vannak benne.

Ti vonalból mentek mindannyian, nem használtok színpadi erősítőket…

Igen. Mindannyian használtuk ezeket több mint tíz éven keresztül, némileg meg is süketültünk… Hiányzik is egy kicsit, mert én is imádtam, mikor egy 8x10-es ládától megszáradt koncert közben a hátam… Haha! De füllel nem lehet ezt hosszútávon bírni, meg ugye azt mozgatni, szállítani is kell. A mostani rendszerrel nincsenek áthallások a mikrofonoknál, nincs összegerjedés, szóval sok érv szól a mellett, hogy vonalból játsszunk. Az élményből elvesz egy kicsit, de sokkal pontosabban tudunk így játszani.

Mikor ezt az interjút készítjük, már benne vagytok A Dal döntőjében. Mi annak a technikai háttere?

Gondolom nem kulisszatitok, de oda egy megmasterelt alapot kellett elküldeni, gyakorlatilag csak az ének megy élőben. Így a hangszeres részben nincs rizikófaktor, de nagyon jó munkát végeznek ott a technikus srácok! Ezt logikusan az indokolja, hogy 1-2 perc alatt nem lehet átállni egy teljesen más produkcióra, zenekarra. Február 24. a döntő, majd meglátjuk miként alakul a vége…

Így lapzártakor még nem tudunk eredményt… Viszont időközben bővült a hangszerelés, egy hegedűs úriembert is vittetek A Dalba, valamint készült egy akusztikus verzió is a Nem szól harang versenyműhöz. Mi volt ennek az oka?

Nem akartunk megint ugyanazzal műsorba kerülni, nekünk van egy lírai, balladisztikus, népzenei ihletésű zenei vonalunk, amit szerettünk volna megmutatni. A dal első felét zongora, akusztikusgitár átiratban képzeltem el, és ott bennem érződött egy hegedű hiánya, így került Suha Tamás a produkcióba, neki is nagyon bejött az ötlet. Meg akartuk mutatni, hogy ezek is mi vagyunk, utána persze jött a metálos rész!

Mi a véleményed A Dalról? Egyre több rock-metál bandát engednek képernyőre itt, az AWS és a korábbi előzenekarotok, a Nova Prospect is szerepel a műsorban…

Így van! A Depresszió és a Leander Rising indította el ezt a hullámot, a szakmának észre kellett vennie, hogy a rockzenének széles közönségbázisa van. Ezzel talán megnyitottunk egy kaput a közmédiában. Én nagyon hálás vagyok ezért! Az AWS, a Prospect is baromi jó, örülök, hogy mi így hárman ott lehetünk a műsorban. Érzek egy kis fordulatot ez ügyben, már nincs olyan nagy ellenállás a műfajjal szemben. A közönség igényli is ezt!

Nova Prospect együttműködés lesz még a továbbiakban?

Mindig voltak, szerintem még lesznek is, ha valami úgy alakul… Jó barátságban vagyunk, imádjuk egymást.

Nagyon intenzíven vagytok jelen a magyar zenei színtéren, mikorra várható új albumotok?

2018 őszén jelenik majd meg szerintem a szimfonikus albumunk, Mikivel kicsit ráfekszünk az Amigod zenekarunkra is, és menet közben írjuk a Kills lemez dalait is, ami vélhetően 1,5 év múlva készülhet el.

PAYA


A Leander Kills hangtechnikusa, Botlik Mátyás az alábbiakban foglalja össze tapasztalatait az AVID S3L-X-el és a mikrofonparkjukkal kapcsolatban:
A Leander Kills 2017 nyara óta saját keverőpulttal és mikrofonparkkal járja az országot, klubokat, fesztiválokat. 

Több opciót körüljárva, végül az AVID S3L-X lett a győztes keverő, amit kiválasztottunk - számos szempontot figyelembe véve: egy kompakt, de átlátható kezelőfelülettel rendelkező rendszert kerestünk, ami a kisebb klubokban sem foglal sok helyet, és a legnagyobb fesztiválszínpadokon is hozza a felsőkategóriás pultok hangját. Mivel lassan 10 éve Pro Toolsban dolgozom, egyből otthonosan éreztem magam a hangszín- és dinamika szabályzók, effektprocesszorok, egyéb plug-inek között, és meglepődve tapasztaltam, hogy mennyire jól működnek élőben is. A rendszer szoftveres oldalát tekintve a korábbi Venue keverők felületét kapta, és ezt nagyon jól integrálták az érintőképernyőről és az S3 kontrollerről is vezérelhető redszerbe.

A színpadi oldalon két önálló, 16/8 csatornás stagebox-szal dolgozunk, amit további kettővel tudunk bővíteni, ha szükséges, így például, akár egy szimfónikus koncertet is meg tudunk csinálni 64 bemenettel. Alap esetben azonban virtuálisan minden csatornánk meg van duplázva, tehát egy teljesen külön keverést tudtunk csinálni a monitorozáshoz, amit nem befolyásol az, hogy frontba mit keverek, fülben a srácoknak mindig pontosan ugyanaz szól minden helyszínen. Ami pedig megkoronázza az egész rendszert, az a virtuális soundcheck lehetősége. Egy MacBook-kal kiegészülve egy 64 csatornás felvevő/lejátszó opció társul a pulthoz, ami által, nagyobb színpadokon, a zenészek nélkül tudok hangbeállást csinálni, ami úgy működik, hogy egy korábbi, sávonként felvett koncertet visszajátszok a keverőre. Kisebb helyeken azért erősen hozzáadódik a PA-hez a dob akusztikus hangja, de mivel minden gitár vonalból megy (Mikinél Axe FX, Andrisnál Kemper, Leandernél pedig Darkglass pedálok), a dobtechnikusunkkal megoldjuk a teljes beállást. A pár hete kijött legújabb frissítés pedig az iPhone-ról és iPad-ről történő monitorkeverés lehetőségét kínálja.
Mikrofonok terén az Audio Technica mellett tettük le a voksunkat. Leander egy AE5400-as mikrofonba énekel, amiben pontosan az a kapszula van, mint az AT4050-ben, amit eddig minden stúdió felvételénél használt, tehát tényleg a stúdióalbumokon megszokott karakterben és minőségben szólal meg az ének.
A dobmikrofonok közül kiemelném a pergőn lévőket, hiszen szinte mindig a pergőhangzás a mumus egy élő koncerten. A felső bőrre egy AE2300-ast raktunk, ami egy elképesztően karakteres, feszes hangot eredményez, kondi miksiket lekörözve viszi át a tranzienseket. A sodronynál egy ATM350-es végzi meglepően jól a dolgát. Alapból bombabiztos és rendkívül könnyen kezelhető a kifejezetten dobhoz való csíptetője, a hangja pedig egészen széles spektrumú, még a mély tartományban is, ami szintén egyedi hangot kölcsönöz a pergőnek.


2018. augusztus 13. 16:29

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA