MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

VEZETÉKTELENSÉGEITEKÉRT!

Sennheiser XS Wireless Digital Instrument alapkészlet és Pedalboard Set. Drága Gitáros és Basszusgitáros Kollégák! Nyilván csak kevesen vannak köztetek, akik még nem kacérkodtak a gondolattal, hogy milyen is lehet vezetéktől fosztottan, „garázdálkodni” a zenélésre szánt bármelyik térben, akár otthoni, akár próbahelyi, akár színpadi, akár stúdió környezetben. A válasz egyszerű... JÓ! Ahogy egy régi intimbetét reklámban ezt már tőlem sokkal hozzáértőbbek is megfogalmazták: „tisztább, szabadabb, könnyebb érzés”. S bár ez a párhuzam jóllehet tréfásan hangzik, mégis tökéletesen lefedi a hétköznapi valóságot. Úgy vélem senki nem fárad bele, ha végiggondolja a vezetékességgel kapcsolatos élményeit... majd egy kis szünet... behunyjuk a szemünket és huss... tegyük fel, hogy mindez már a múlté és soha többé nem kell tekernem, taposnom, takarítanom, javítanom/javíttatnom, hurcolnom, megjelölnöm (a zöld-csíkos szigetelőszalagosak mind az enyémek), rátaposva kirántanom, majd ugranom, hogy minél kisebb legyen a zajkár, vagy épp megittasodva – persze szigorúan csak a zenei élménytől – mámorosan lerántani az erősítőfejet a helyéről. Aki mindezeket nem élte még át, az szerintem ide se figyeljen a továbbiakban. Szóval vannak nyilvánvaló előnyei a vezetéktelenségnek, s ma már elég sok gyártó kínál is erre különböző megoldásokat. A mi esetünk véleményem szerint azért figyelemre méltó, mert a világ egyik vezető innovátor márkája – ennek a területnek a specialistája – is elkészítette és piacra dobta a maga változatát, amelyet ráadásul a lehető legszélesebb felhasználói körnek szánt... tehát a belépő kategóriát célozta meg. Az a tapasztalatom, hogy egyértelműen ez a legnehezebb terep, hiszen ebben a körben van a legnagyobb kitettségnek alávetve minden egyes termék, ugyanakkor itt a legnagyobb a piaci verseny is. Ennek fényében a tartósság/megbízhatóság, használhatóság és az ár viszonya az a néhány tényező, amelyek a legnagyobb súllyal esnek majd latba azon a bizonyos mérlegen, melyet legtöbben minden beszerzést megelőző döntésünk alkalmával előbányászunk a tudatos énünk egyik mély bugyrának zsebéből.

Ahogy milliószor leírtam már, nem vagyok márka-soviniszta, vagyis egy adott feladatra összpontosítva szoktam megoldásokat keresni a lehető legtöbb paraméter megismerésével és azok összehasonlításával. Tehát pl. nem zavar, ha adott esetben valami nagyon olcsó, de kiválóan teljesít, mint ahogy az sem, ha valami nem annyira olcsó, de cserébe olyan valamit tud, ami számomra fontos az adott feladat megoldásánál. Mindez esetünkben is jelentőséggel bír, hiszen mindkét most bemutatott eszköz olyan árkategóriába esik, amelynél vannak olcsóbb megoldások is a piacon.

Vegyük is sorra, hogy mely eszközökről van szó:

Sennheiser XS Wireless Digital Instrument alapkészlet (97.200Ft.-)

Jellemzők:
Egy gombnyomásos, egyszerűen működtethető
A 2,4 GHz-es digitális jelátvitelnek köszönhetően a világ minden részén használható
75 m-es működési tartomány optimális körülmények esetén
Akár 5 óra akkumulátor-üzemidő egyetlen feltöltéssel
Kapcsolás egyetlen vevőhöz csatlakoztatott több jeladó között
A jeladók és vevők bármilyen kombinációja konfigurálható
Némítás a jeladóról és a vevőről egyaránt

Mit tartalmaz a csomag?
XSW-D 6,3 mm-es jeladó
XSW-D 6,3 mm-es vevő
6,3 mm-es hosszabbító kábel
Övcsíptető
USB-A - USB-C töltőkábel

Sennheiser XS Wireless Digital Instrument Pedalboard Set (129.700Ft.-)

A jellemzők teljesen megegyeznek az előbb leírtakkal...

Mit tartalmaz a csomag?
XSW-D 6,3 mm-es jeladó
XSW-D pedáltábla vevő
Vevő tápegység
6,3 mm-es hosszabbító kábel
Övcsíptető
USB-C - USB-C töltőkábel

A továbbiakban mind az alapkészlet, mind pedig a Pedalboard szettről egyben írom le a tapasztalataimat. Az első ami szembeötlő és fontos összehasonlítási alap más gyártók eszközeihez képest, az a méret és a kialakítás milyensége. Az alapkészletben két darab egyforma méretű 8,5cm hosszú, 2,5cm magas, valamint 2cm széles, műanyag házban található az elektronikai egység, amelynek közvetlen folytatása a kilencven egynéhány fokban elhajlítható 6,3-as jack. A Pedalboard szettben értelemszerűen csak az adó egység ilyen, hiszen a vevő rész egy hagyományos kis pedál méretével egyezik meg. A konklúzió ezekkel a méretekkel kapcsolatban pedig az, hogy ez az eddigi legkényelmesebben használható és legelegánsabb megoldású ilyen eszköz, amivel én találkoztam. Itt nagyon fontos megjegyeznem azt az el nem hanyagolható tényt, hogy mindkét eszköz esetében tartalmazza a csomag azt a profi hosszabbító kábelt és övre csíptethető kis adaptert, amelyet azok vehetnek igénybe, akiknek – hozzám hasonlóan – van testbe süllyesztett aljzatú gitárjuk. Nekem két ilyen fő hangszerem is van és nem is tudom (házi fabrikálás nélkül) használni hozzájuk az eddig kipróbált egyéb vezeték nélküli megoldásokat, amely nem kevés bosszankodást okozott már a próbálkozásaim során.

S ha már a kialakításnál tartunk, a Pedalboard szett pedál része tartalmaz egy szuper hangolót, amelynek olyan fényereje van, hogy nyugodtan használhatjuk napsütésben is. Illetve a csomag tartalmazza a pedál működtetéséhez szükséges adaptert is. Ez is egy fontos szempont, mivel vannak olyan nagynevű gyártótól származó eszközök, ahol bizony az adapterért külön – nem is keveset – kell fizetni. Maga a pedál egy öntvény alapra szerelt műanyag házas masszív szerkezet, amelyen profi – hangtalanul működő – fém lábkapcsolóval válthatunk a mute/tuner mód és megszólaltatás között. Ezen kapott helyet az adó egység töltésére szolgáló USB aljazat is, valamint a 6,3-as jack aljzaton kívül egy XLR kimeneten is továbbküldhetjük a gitárunk hangját.

A beüzemelés mindkét eszköznél végtelenül egyszerű. Az alapkészlet esetében annyi a teendőnk, hogy az adó eszközt csatlakoztatjuk a hangszerhez, a vevő eszközt pedig az erősítőhöz, majd mindkettőt bekapcsoljuk, ekkor a rajta lévő kis LED-ek szó szerint pillanatok alatt bezöldülnek (vagyis felismerik egymást), s már mehet is a móka. Egyszerű, gyors és problémamentes... mindenféle előzetes ismeret nélkül is azonnal használatra kész. A Pedalboard esetében ugyanez a helyzet, de ott a pedálos vevő egység 5 adóval is tud együttműködni, amelyeket 5 különböző hangszerben helyezhetünk el. Ezért érdemes színes kis matricákkal megjelölni őket, hogy tudjuk épp melyik van használatban. Azt ugye mondanom sem kell, hogy a csomag tartalmazza a színes kis matricákat ehhez. Mindkét eszköz adó és vevő egységein is találhatunk kapcsolható mute lehetőséget és ezzel nagyjából a végére is értünk az alapvető tudnivalóknak.

A megszólaló hang szintén kritikus pontja egy ilyen felszerelésnek, hiszen a legkisebb különbség, eltérés, vagy latency is – a hagyományos kábeles összeköttetéshez képest – azonnali és teljes elzárkózást vonna maga után a világ gitáros társadalmában. Nos ettől senkinek nem kell tartania, mivel sem hallható, sem kimutatható különbség nem tapasztalható az eszközök használatakor. Nem voltam rest és készítettem felvételeket is, amelyeket össze is vetettem a kábellel készült sávokkal... de nem találtam semmilyen különbséget sem a hang színezetében, sem az energiájában, sem sehogy.

A működési idő egyetlen feltöltéssel a gyári adatok szerint akár 5 óra is lehet. Nos ezt az intervallumot egyben ugyan nem próbáltam ki, mivel számos alkalommal ki, majd újra bekapcsoltam az eszközöket, de összességében – utólag utána számolgatva – stimmelt a dolog. A 75 méteres működési tartományt szintén nem próbáltam, de erre a távolságra vélhetően nem is lesz szüksége a legtöbbünknek nagyjából soha... s talán épp ezért megnyugtató, hiszen a hazai viszonyok között közepesnek és nagynak tartott színpadok esetében is csak egészen elenyésző annak az esélye, hogy 30 méternél távolabb kerüljünk az erősítőnktől, ami még így is kevesebb, mint a fele a rendelkezésre álló távolságnak.

A biztonságos összeköttetés kérdése már nem ilyen egyszerű dió. Ebben a témakörben csak azon gyakorlati tapasztalataimat tudom megosztani, amelyeket eddig módomban állt kipróbálni. Ezek alapján azt kijelenthetem, hogy az otthoni, próbatermi, stúdió és kisebb klubszínpadok esetében a felszerelések igen nagy biztonsággal alkalmazhatók. 5-6 működő wifi eszköz és két elektromosan erősen beépített főfal szinte meg sem kottyant nekik. Nekem nem sikerült olyan helyzetet generálnom, amelyben a legkisebb kihagyás is létrejött volna. Persze ez nem jelenti azt, hogy egy ipari méretű színpadon, mondjuk egy komoly sok állomásos turné közben mindez nem következhet be valahol. S bár a felszereléseket dedikáltan a belépő szintre irányozták, mégis azt gondolom, hogyha beigazolódik az az érzésem, hogy ezen eszközök akár a professzionális színpadi körülmények között is biztonságos összeköttetést tudnak produkálni, akkor csakhamar vezető szerepet tölthetnek be a profi ligás zenészek berkein belül is. Mindehhez persze időre és rengeteg próbálgatásra van szükség, amelyet ezennel el is indítunk, s néhány kollégával közösen mély vízbe dobjuk a forgalmazó Audiopartner Kft.-től kimondottan erre a célra megkapott eszközeinket, s az idei év végéhez közeledve az eredményeinkről beszámolunk majd a www.musicmedia.hu oldalon, ennek a cikknek az elektronikus ismétlésével egy időben.

Részemről izgatottan várom a végeredményt, azzal a megjegyzéssel, hogy annak kimenetelétől függetlenül is ezeket a felszereléseket tartom a kategória legkényelmesebb, legelegánsabb, s legjobban használható „vezetéktelenkedőinek”. A többit mindenki tudatos énjére bízom.

Üdvözlettel: Andrásik Remo


Ígéretünkhöz hűen csaknem három hónapon át "nyúztuk" a felszereléseket elsősorban a Hangszert a kézbe sorozatban, illetve stúdióban és számos klubkoncerten, amelyek eredményét Bakonyi Bálint (Audiofuse) foglalja össze az alábbiakban.

Mikor van szükség vezeték nélküli rendszerre? A hangosító szakember (hivatalos nevén: „keverős” :-) válasza egyszerű: ha a forrás mozog. Minden más esetben a kábelezés egyszerűbb, olcsóbb és megbízhatóbb alternatíva, ezen kár volna vitatkozni. Énekeseknél ma már teljesen alapvető a vezeték nélküli mikrofon szett, mint ahogyan a fülmonitoroknál is. Mi ennek az oka? Gondoljunk csak bele régen mennyivel nehezebb és komplikáltabb volt a színpadi mozgás bekábelezve! Ma már mindenre van megoldás, így a gitárosoknak sem kell egy helyben toporogni, nyugodtan be mehetnek akár a közönség közé, viszont ezidáig mélyen a zsebbe kellett nyúlni, hiszen egy pro wireless szett 3 kiló környékén mozog!

Gitárt vezeték nélkül? Na még mit nem!- sokan mondják, akik ódzkodnak az új technikai megoldásoktól, tartva attól, hogy ezzel veszélyesebb vizekre eveznek, mint amit a jól működő kábeltől megszoktak. Az ő kedvükért összegyűjtöttem azokat a sokakat foglalkoztató kérdéseket, aggályokat és tényeket, melyeket a belépő kategóriának számító Sennheiser XS kipróbálásakor tapasztaltam.

Első kérdésem az ára volt, ami alapján nem vártam túl sokat, de gondoltam egy párhetes tesztelést megér. Én a pedálos változatot próbáltam ki, nézzük sorra mik voltak az észrevételeim:

HANGERŐ, JELSZINT, ZAJ:
Mivel stúdióban dolgozom, és heti szinten 8-10 dalt keverek le, így a hangerő különbségekre igen érzékeny vagyok, ezért az első dolog, ami szembetűnt (vagy inkább fülbe), hogy a hagyományos kábelhez képest magasabb jelszint jön ki a pedálból (TRS csatlakozón keresztül!). Csináltam is rá egy tesztet, a különbség a képen látható, közel 3 dB. Ennek előnyét, vagy hátrányát mindenki döntse el maga, én azt gondolom, hogy mivel az eszköz a lánc elején található, felfoghatjuk úgy, mintha a gitárunk kimenő jele egy hangyányit erősebb volna (ezt a kis különbség sokak számára észre sem vehető).

Dinamikában nem érzékeltem változást, a zajszint pedig elenyésző, semmivel sem magasabb, mint egy jó minőségű kábel esetén. A következő ábrán a zajt 24 dB-es erősítés mellett láthatjuk (ahol a hasznos jel már bőven túlvezérelt lenne).

Felső ábra: Fender Festival Instument 3m-es kábel
Alsó ábra: Sennheiser XS Wireless Digital Instrument Pedalboard Set

STABILITÁS:
A legkritikusabb pontja a kérdéskörnek. Én otthoni, illetve próbatermi szituáción kívül 3 helyen teszteltem:
az ELTE Gömb aulájában,
a Dürer kert nagytermében
valamint a Kabinban egy szabadtéri buliban, ahol óriási sikere volt, mivel gitározás közben mentem el a sörömért a közönségen keresztül mászva, és a pultnál nyomtam el az adott dal szólóját (aztán rájöttem, hogy gitározás közben nem tudom magamhoz venni a poharat, de ettől még nagy fless volt :D)

Ebben a három éles szituációban semmilyen negatív tapasztalatról nem tudok beszámolni, többórás üzemidővel gond nélkül működött, a jelátvitel folyamatos volt, akadozást, jelszint változást, összeakadást és semmilyen zavart nem érzékeltem. Ez azért lehet nagy dolog, mert ha bebizonyosodik, hogy nagyszínpadi, óriásturnézás során nagy „ elektromos,-és wirelessködben”  is stabilan működik, akkor komoly vetélytársa lesz a professzionális társainak, mivel harmadannyiba kerül. Ezért alig várom, hogy nyári fesztiválhelyzetben is kipróbálhassam!

MÉG EGY DOLOG, AMIT TÖLTENI KELL: Ájfon, tablet, airpods, okosóra, egér, laptop, kamera, és még ez is. Van, akinek ez nem jelent gondot, szétszórt embereknek viszont  nehéz lesz megszokni!

PÁROSÍTÁS:
Azonnal megy, nem jelent problémát, hátrány, hogy egy led mutatja az összes állapotot ( töltöttség szintje, üzemmód, kapcsolódási státusz) amit meg kell tanulni (bár hozzáteszem egészen logikus, tehát inkább megérteni szükséges). Mindez viszont az eszköz méretét csökkenti, ezért e fölött nyugodtan szemet hunyhatunk.

ÜZEMIDŐ, TÖLTÉSI IDŐ:
A teljes feltöltés idejét nem mértem le pontosan, viszont  esetemben több volt, mint a gyártó által írt 3 óra.
Az üzemidő viszont helytálló, simán megy 5 órát is, tehát jó esetben  akkor sem járjuk meg, ha egy soundcheck során bekapcsolva hagyjuk. Arra viszont figyelni kell, hogy álló (kikapcsolt) helyzetben pár hét alatt egészen lemerül!

FELÉPÍTÉS:
Pedál: nagyon jó masszív doboz, minőségi kapcsolóval, szédületesen jó kijelzővel, a hangolóját is imádom. Az adó bekapcsoló gombja körömmel nyomható csak be, nekem nem áll igazán kézre, viszont tény, hogy véletlenül ki,- vagy bekapcsolni biztosan nem tudom. :) Az adó behajlítható, így a gitárhoz „simítható” tehát nem kell attól félni, hogy letörik, vagy beakad valamibe.

KÉSÉS:
A legnagyobb problémát a késés jelentheti. Az eszköz extrém alacsony 4ms-es latencyje gyakorlatilag elhanyagolható, nem találkoztam még olyan emberrel, akinek ez játék közben problémát jelentene (legyen az gitár, billentyű, vagy ének). Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a tőlünk kb. 3,5-m-re lévő hangszóróból érkező hang a fülünkig nagyjából 10ms alatt jut el.

Közvetlenül az erősítőnkbe kötve tehát mindez észrevehetetlen késést eredményez,
a nehézség viszont akkor kezdődik, amikor több eszközt összekötünk (pedálboardban digitális insert effektek, erősítő modellezés, mikrofonozás, digitális keverő, abból a monitor út vissza, wireless fülmonitor/színpadi monitor hangfal távolságából adódó késés, stb.) Külön-külön egyik sem számottevő, de  ezek összeadódásából már problémánk származhat, és romolhat a játékélmény.
Vegyük figyelembe azt is, hogy analóg keverővel már nagyon kevés hangosító (jobb esetben szakember :D) dolgozik, valamint azt, hogy a digitális keverők saját késésén kívül számolni kell a hangmérnökök saját bevált pluginjeinek késésével is. Így könnyen akár 20-40 ms-nál találhatjuk magunkat, ami bizony már egy jó kis slapback delaynek megfelelő késés, és ez már rendkívül zavaró.
El kell tehát dönteni, hogy a szabadság, amivel egy ilyen eszköz jár,  megér-e +4ms-ot.
Jómagam gyakran dj pultban is gitározom, így hangkártyán keresztül insert effektezek, ami összesen 7 ms-os késést eredményez, ami  még az előbb írtakhoz képest hozzáadódik. Egy szűk Dj pultban viszont a gitárkábel elhagyása óriási nagy segítség, és marha nagy szabadságot és kényelmet nyújt!

ÖSSZEFOGLALVA:
Első ránézésre és kipróbálás után is azonnal érezzük, hogy ez egy minőségi, elegáns motyó, a lehető legkevesebb kompromisszummal. Nem kell tőle tartani, nem veszélyesebb, mint egy kábel, amivel szintén történhetnek malőrök.


2020. január 3. 12:24

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA